The Effect of Using Moodle E-Learning Platform on the Level of Information and Libraries Department Students: An Experimental Study

  • Abuobeida Hamouda
  • Enas Hadi

Abstract

E-Learning plays a vital role in terms of enhancing the educational process with various tools that can raise the educations in different educational institutes. Hence, the e-learning platforms have been developed significantly. Due to this, we present our research which is about applying the e-learning using Moodle platform for the students of Libraries and Information Sciences Department. The research comes in two stages, in the first stage we conduct an E-Test using Moodle platform for a sample of students; the second stage is about distributing a questionnaire to measure the effect of using Moodle in E-learning for the students’ performance. The results proved that the majority of the students prefer employing Moodle as an effective E-learning tool due to its usability and functionality. The research suggests paying attention for adopting Moodle platform due to its privileges which can enhance the educational processes.


 

References

1. اطميزي، جميل احمد. دليل استعمال المدرسين لنظام ادارة التعليم مفتوح المصدر. - فلسطين: جامعة بوليتكنك، 2010.
2. توفيق صلاح الدين، موسى هاني محمد. دور التعليم الالكتروني في بناء مجتمع المعرفة العربي. - مصر: مجلة كلية التربية بشين الكوم،2007.
3. الحيلة. محمد محمود. تكنلوجيا التعليم بين النظرية والتعلم. ــ عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع، 2007.
4. الخان، بدر. استراتيجيات التعلم الالكتروني. - سوريا: دار شعاع للنشر والعلوم، 2005.- ص13.
5. الرافعي، عمر بن عبد الله. الدراسة الالكترونية الحل في المخلوط. - السعودية: مجلة المعرفة ع 91، 2002.
6. ربحي مصطفى عليان. وسائل الاتصال وتكنولوجيا التعليم. ـ- عمان: دار الصفاء للنشر والتوزيع، 1999.
7. الشهري، فايز بن عبد الله. التعليم الالكتروني في المدارس السعودية. - السعودية: مجلة المعرفة، ع 77.
8. الطحان. جاسم محمد علي. التعليم الالكتروني: افاق حديثة لتطوير الاداء الاقتصادي. - الامارات: دار الكتاب الجامعي، 2004.
9. العجلوني، خالد، محمد السامر، خالد الفهد. تصميم البرمجيات التعليمية وانتاجها. ــ الكويت: الجامعة العربية المفتوحة، 2011.
10. عصام إدريس كمتور الحسن. (2018). العوامل المؤثرة في توظيف عضو هيئة التدريس لمنصات التعلُّم ذي المقررات الإلكترونية المفتوحة هائلة الالتحاقMOOCs في التدريس الجامعي بجامعة الخرطوم. مجلة البحوث التربوية والنفسية، (59).
11. علاء الحمامي وعماد سرحان. (2015). اقتراح إدارة المعرفة لبناء بيئة حقيقية للتعليم الالكتروني، المنارة، المجلد 21، العدد 2، 2015.
12. الغريب. زاهر اسماعيل. المقررات الالكترونية: تصميمها انتاجها نشرها. - القاهرة: جامعة المنصورة، 2009.
13. فوزي فايز اشتيوه. تكنلوجيا التعليم: النظرية والممارسة. ــ عمان: جامعة الزرقاء ,2015.
14. الموسى. عبد الله. التعليم الالكتروني. - الكويت: ورقة عمل مقدمة الى مؤتمر التعليم الالكتروني. ـ افاق وتحديات للفترة 17 ـــ 19 اذار، 2003.
15. الهادي، محمد محمد. التعليم الالكتروني عبر شبكة الانترنت. - لبنان: الدار المصرية اللبنانية، 2007.
المصادر الأجنبية:
1. Alexander, Melody W., James E. Bartlett, Allen D. Truell, and Karen Ouwenga. "Testing in a computer technology course: An investigation of equivalency in performance between online and paper and pencil methods." Journal of Career and Technical Education 18, no. 1
2. Brandl, K. (2005). Are You Ready to" Moodle”? Language learning & technology, 9(2).
3. Choi, Seung W., and Tom Tinkler. "Evaluating comparability of paper-and-pencil and computer-based assessment in a K-12 setting." In annual meeting of the National Council on Measurement in Education, New Orleans, LA. 2002.
4. Maguire, K. A. (2010). Computer-based testing: A comparison of computer-based and paper-and-pencil assessment. Academy of Educational Leadership Journal, 14(4).
5. Peat, Mary, and Sue Franklin. "Use of online and offline formative and summative assessment opportunities: have they had any impact on student learning ?." In ASCILITE, pp. 505-513. 2002.
6. Poggio, John, Douglas R. Glasnapp, Xiangdong Yang, and Andrew J. Poggio. "A comparative evaluation of score results from computerized and paper & pencil mathematics testing in a large-scale state assessment program." Journal of Technology, Learning, and Assessment 3, no. 6 (2005): n6.
7. Sánchez, R. Arteaga, and A. Duarte Hueros. "Motivational factors that influence the acceptance of Moodle using TAM." Computers in human behavior 26.6 (2010): 1632-1640.
8. Urdan, T.A and Wegger, c.c corporate E learning exploring new frontier report for W.R Hambrecht and co ,2000.
المصادر الالكترونية
1. https://moodle.net, Visiting date: July- 2018
Published
2019-10-01
How to Cite
HAMOUDA, Abuobeida; HADI, Enas. The Effect of Using Moodle E-Learning Platform on the Level of Information and Libraries Department Students: An Experimental Study. Mustansiriyah Journal of Arts (MuJA), [S.l.], v. 43, n. 87, p. 73-98, oct. 2019. ISSN 0258-1086. Available at: <http://amm.uomustansiriyah.edu.iq/index.php/mustansiriyah/article/view/1004>. Date accessed: 22 oct. 2019.
Section
Articles