Counterfeiting media content on satellite TV channels A field study on the motivations and causes of communication

  • mohsen al-kanani

Abstract

The exploratory observation shows the phenomenon of counterfeiting the media contents, and the greatness of its industry and its wide spread in the context of the symbolic and ideological struggle to create the so-called "alternative facts", flooding the digital and traditional public domain with false news about the opponent and disrupting his speech.


Thus, the counterfeiting of media contents today seems more complex in its digital context, where technological, communication, information, scientific, security and intelligence dimensions are intertwined in its industry, and a wide network of actors is involved in its production chains.


This research is based on causal link research and uses the analytical survey method.


The researcher designed a measurement of Khakasia consists of gradients: (impressive, influential, influential to a certain extent, ineffectual, ineffectual)


Laboratory of honesty in the methods of honesty and virtual honesty of construction, has reached a sample of the search (200) single.


Stability of the scale was calculated using alpha-cronbach and half-flux parameters. The researcher also used statistical methods (frequencies, simple percentages, relative weight, arithmetic mean, standard deviation and Pearson correlation coefficient.




 

References

. الشافعي، جلال، من التضليل الإعلامي، دار البشير للطباعة والنشر، عمان، الأردن، 2005.
2. عبد القادر، محمد، الإعلام والدعاية: نظريات وتجارب، ط3، مكتبة الأنجلو مصرية، القاهرة، مصر، 1994.
3. الدليمي، عبد الرزاق، الدعاية والإرهاب، ط1، دار جرير للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، 2010.
4. شيلر، هربرت، المتلاعبون بألعقول، ترجمة عبد السالم رضوان، ط2، عالم المعرفة، المجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب، الكويت، 1999.
5. الراجحي، محمد، صناعة الأخبار الكاذبة ولولب الحصار المعلوماتي للرأي العام، ورقة بحثية، مركز الجزيرة للبحوث والدراسات على شبكة الأنترنت، 27/5/2018.
6. سميسم، حميدة، الحرب النفسية، الدار الثقافية للنشر، بغداد، 2004.
7.محمد الراجحي، الفبركة الإعلامية وشيطنة السياسية القطرية لتفجير الأزمة بالخليج، مركز الجزيرة للدراسات، 20 /6/2017.
8. فوال، نجوى، القائمون بالاتصال، المركز القومي للبحوث الاجتماعية، القاهرة، 1992.
9. رشتي، جيهان، الأسس العلمية لنظرية الإعلام، ط 2، دار الفكر، مصر، 1978.
10. محمد الجوهري وآخرون: دراسة الإعلام والاتصال، دار المعرفة الجامعية الإسكندرية، مصر، 1992.
11. إبراهيم إمام، الإعلام والاتصال بالجماهير، ط1، مكتبة النجلو المصرية، القاهرة،1969.
Published
2019-09-01
How to Cite
AL-KANANI, mohsen. Counterfeiting media content on satellite TV channels A field study on the motivations and causes of communication. Mustansiriyah Journal of Arts (MuJA), [S.l.], v. 43, n. 87, p. 113-142, sep. 2019. ISSN 0258-1086. Available at: <http://amm.uomustansiriyah.edu.iq/index.php/mustansiriyah/article/view/1006>. Date accessed: 22 oct. 2019.
Section
Articles