An effective formula in the Quranic expression Between the morphological possibility and the linguistic miracle

  • Jinan Hamid

Abstract

The title of the research (formula (effective) in the Koran between the possibility of morphological and linguistic miracles). The goal sought is two things: 1) Undoing the possibility and multiplicity in touching the meaning of the words of the Holy Quran, because the Holy Quran is one book revealed by one Lord and descended by one king on the heart of one prophet and one unified word, each of which leads to one manifesting meaning not multiple suspicious, The potential and permissible guidance? And the question of the veto is based on three descriptive phenomena, namely, (morphological transformation, arbitrary guidance, and linguistic miracles), and the transformation of the morphological transformation in all its forms and examples in the Holy Quran and Arabic in general is considered as a reversal of the roof of the construction of the literal participations. In the morphological formulas which the research saw as a distortion of the word from its positions. Then the omission of the arbitrary guidance of the assessment of deletions in the composition of the Koranic language and its general context as a denial of the walls of the interpretation of probability, because the statement of deletion and mention and appreciation and the words and the increase and lack and submission and delay all the justification for the arbitrary interpretation, which does not take into account the unity of the Quranic text miraculous phrase preserved between the pages as it is without a claim - In the course of its interpretation and interpretation - a lack of it and no increase. The second is the search for the establishment and construction to replace the possibility of literal interpretation of the peremptory and peremptory guidance and guidance, based on the linguistic miracle, which is to maintain verbal construction as in the Koran without saying that it is converted from another building and maintain the unity of the structure, which includes the word Without saying: It is a structure removed from the word or increased by another.


 

References

• أبو السعود العمادي محمد بن محمد بن مصطفى (ت 982هـ)، إرشاد العقل السليم إلى مزايا الكتاب الكريم، دار إحياء التراث العربي، بيروت، د ت.
• ابن الأثير مجد الدين أبو السعادات المبارك بن محمد بن محمد بن محمد ابن عبد الكريم الشيباني الجزري (ت 606هـ)، النهاية في غريب الحديث والأثر، تحقيق: طاهر أحمد الزاوى ومحمود محمد الطناحي، المكتبة العلمية، بيروت، 1399هـ - 1979م.
• أبو بكر الأنباري محمد بن القاسم بن محمد بن بشار (ت 328هـ)، الزاهر في معاني كلمات الناس، المحقق: د. حاتم صالح الضامن، مؤسسة الرسالة، بيروت، الطبعة: الأولى، 1412 هـ -1992.
• ابن الجوزي جمال الدين أبو الفرج عبد الرحمن بن علي بن محمد الجوزي (ت 597هـ)، زاد المسير في علم التفسير، المحقق: عبد الرزاق المهدي، دار الكتاب العربي – بيروت، الطبعة: الأولى، 1422هـ.
• ابن السكيت إصلاح المنطق
• المؤلف: ابن السكيت، أبو يوسف يعقوب بن إسحاق (ت: 244هـ)، المحقق: محمد مرعب، دار إحياء التراث العربي، الطبعة: الأولى 1423 هـ , 2002م
• ابن الشجري هبة الله بن علي بن محمد بن حمزة الحسني العلوي أبو السعادات، أمالي ابن الشجري، المحقق: محمود محمد الطناحي، مكتبة الخانجي، 1413 – 1992.
• ابن جني أبو الفتح عثمان بن جني (ت392هـ)، الخصائص، تحقيق: محمد علي النجار، عالم الكتب، بيروت، د ت.
• ابن دريد أبو بكر محمد بن الحسن بن دريد الأزدي (ت321هـ)، جمهرة اللغة، المحقق: رمزي منير بعلبكي، دار العلم للملايين، بيروت، الطبعة: الأولى، 1987م.
• ابن سيده أبو الحسن علي بن إسماعيل بن سيده المرسي (ت 458هـ):
- المحكم والمحيط الأعظم، المحقق: عبد الحميد هنداوي، دار الكتب العلمية، بيروت، الطبعة: الأولى، 1421 هـ - 2000م.
- المخصص، المحقق: خليل إبراهم جفال، دار إحياء التراث العربي، بيروت، الطبعة: الأولى، 1417هـ 1996م
• ابن عادل أبو حفص سراج الدين عمر بن علي بن عادل الحنبلي الدمشقي النعماني (ت 775هـ)، اللباب في علوم الكتاب، المحقق: الشيخ عادل أحمد عبد الموجود والشيخ علي محمد معوض، دار الكتب العلمية، بيروت، لبنان، الطبعة: الأولى، 1419هـ -1998م.
• ابن عاشور محمد الطاهر بن محمد بن محمد الطاهر بن عاشور التونسي (ت1393هـ)، التحرير والتنوير «تحرير المعنى السديد وتنوير العقل الجديد من تفسير الكتاب المجيد»، الدار التونسية للنشر، تونس، 1984هـ.
• ابن عجيبة أبو العباس أحمد بن محمد بن المهدي بن عجيبة الحسني الأنجري الفاسي الصوفي (ت 1224هـ)، البحر المديد في تفسير القرآن المجيد، المحقق: أحمد عبد الله القرشي رسلان، الناشر: الدكتور حسن عباس زكي، القاهرة، 1419هـ.
• ابن عطية أبو محمد عبد الحق بن غالب بن عطية الأندلسي (ت542هـ)، المحرر الوجيز في تفسير الكتاب العزيز، تحقيق: عبد السلام عبد الشافي محمد، دار الكتب العلمية، لبنان، 1413هـ ـ 1993م.
• ابن عقيل عبد الله بن عبد الرحمن العقيلي الهمداني المصري (ت769هـ)، شرح ابن عقيل على ألفية ابن مالك، المحقق: محمد محيي الدين عبد الحميد، دار التراث، القاهرة، دار مصر للطباعة، الطبعة: العشرون 1400 هـ - 1980م.
• ابن فارس أحمد بن فارس بن زكرياء القزويني الرازي، أبو الحسين (ت 395هـ)، معجم مقاييس اللغة، المحقق: عبد السلام محمد هارون، دار الفكر، 1399هـ - 1979م.
• ابن قتيبة أبو محمد عبد الله بن مسلم بن قتيبة الكوفي المروري الدينوري (ت276هـ):
- أدب الكاتب، تحقيق: محمد محيي الدين عبد الحميد، المكتبة التجارية، مصر، 1963.
- تأويل مشكل القرآن، المحقق: إبراهيم شمس الدين، دار الكتب العلمية، بيروت، د ت.
• ابن كثير أبو الفداء إسماعيل بن عمر بن كثير القرشي البصري ثم الدمشقي (ت: 774هـ)، تفسير القرآن العظيم، المحقق: سامي بن محمد سلامة، دار طيبة للنشر والتوزيع، 1420هـ - 1999م.
• ابن مالك محمد بن عبد الله، ابن مالك الطائي الجياني، أبو عبد الله، جمال الدين (ت: 672هـ):
- إيجاز التعريف في علم التصريف، المحقق: محمد المهدي عبد الحي عمار سالم، عمادة البحث العلمي بالجامعة الإسلامية، المدينة المنورة، المملكة العربية السعودية، الطبعة: الأولى، 1422هـ/ 2002م
- شرح الكافية الشافية، المحقق: عبد المنعم أحمد هريدي، جامعة أم القرى مركز البحث العلمي وإحياء التراث الإسلامي كلية الشريعة والدراسات الإسلامية مكة المكرمة، د ت.
• ابن منظور، محمد بن مكرم بن على، أبو الفضل، جمال الدين ابن منظور الأنصاري الرويفعى الإفريقي (ت: 711هـ)، لسان العرب، دار صادر، بيروت، الطبعة: الثالثة، 1414هـ.
• ابن هشام عبد الله بن يوسف بن أحمد بن عبد الله ابن يوسف، أبو محمد، جمال الدين، ابن هشام (ت: 761هـ):
- أوضح المسالك إلى ألفية ابن مالك، المحقق: يوسف الشيخ محمد البقاعي، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع.
- شرح شذور الذهب في معرفة كلام العرب، المحقق: عبد الغني الدقر، الشركة المتحدة للتوزيع، سوريا.
• أبو جعفر أحمد بن محمد بن إسماعيل النحاس (ت 338هـ)، إعراب القرآن، تحقيق د. زهير غازي زاهد، الناشر عالم الكتب، 1409هـ- 1988م، بيروت.
• أبو حيان محمد بن يوسف بن علي بن يوسف بن حيان أثير الدين الأندلسي (ت: 745هـ)، البحر المحيط في التفسير، المحقق: صدقي محمد جميل، دار الفكر، بيروت، الطبعة: 1420هـ.
• أبو عبيدة معمر بن المثنى التيمى البصري (ت: 209هـ)، مجاز القرآن، المحقق: محمد فواد سزگين، مكتبة الخانجى، القاهرة، 1381هـ.
• الأخفش أبو الحسن المجاشعي بالولاء، البلخي ثم البصري، المعروف بالأخفش الأوسط (ت: 215هـ)، معاني القرآن للأخفش، تحقيق: الدكتورة هدى محمود قراعة، مكتبة الخانجي، القاهرة، الطبعة: الأولى، 1411 هـ - 1990 م
• الأزهري محمد بن أحمد بن الأزهري الهروي، أبو منصور (ت: 370هـ)، تهذيب اللغة، المحقق: محمد عوض مرعب، دار إحياء التراث العربي، بيروت، الطبعة: الأولى، 2001م
• الأصمعي أبو سعيد عبد الملك بن قريب بن علي بن أصمع (ت: 216هـ)، الأصمعيات اختيار الأصمعي، المحقق: احمد محمد شاكر - عبد السلام محمد هارون، دار المعارف، مصر، الطبعة: السابعة، 1993م
• الألوسي شهاب الدين محمود بن عبد الله الحسيني الألوسي (ت: 1270هـ)، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم والسبع المثاني، المحقق: علي عبد الباري عطية، دار الكتب العلمية – بيروت، الطبعة: الأولى، 1415 هـ
• الأنباري أبو البركات ابن الأنباري (ت 577هـ)، البيان في غريب إعراب القرآن، المحقق: طه عبد الحميد طه، الهيئة المصرية العامة للكتاب، 1400 - 1980
• البغدادي عبد القادر بن عمر البغدادي (ت: 1093هـ)، خزانة الأدب ولب لباب لسان العرب، تحقيق وشرح: عبد السلام محمد هارون، مكتبة الخانجي، القاهرة، الطبعة: الرابعة، 1418 هـ - 1997م.
• البغوي أبو محمد الحسين بن مسعود بن محمد بن الفراء البغوي الشافعي (ت: 510هـ)، معالم التنزيل في تفسير القرآن = تفسير البغوي، المحقق: عبد الرزاق المهدي، دار إحياء التراث العربي –بيروت، الطبعة: الأولى، 1420 هـ
• البيضاوي ناصر الدين أبو سعيد عبد الله بن عمر بن محمد الشيرازي البيضاوي (ت: 685هـ)، أنوار التنزيل وأسرار التأويل، المحقق: محمد عبد الرحمن المرعشلي، دار إحياء التراث العربي – بيروت، الطبعة: الأولى - 1418 هـ
• التستري الشيخ محمد تقي التستري (ت1416هـ)، بهج الصباغة في شرح نهج البلاغة، دار أمير كبير، بيروت، 1418هـ-1997م.
• الثعلبي أحمد بن محمد بن إبراهيم الثعلبي، أبو إسحاق (ت427هـ)، الكشف والبيان عن تفسير القرآن، تحقيق: الإمام أبي محمد بن عاشور، مراجعة وتدقيق: الأستاذ نظير الساعدي، دار إحياء التراث العربي، بيروت – لبنان، الطبعة: الأولى 1422، هـ - 2002م
• الجوهري أبو نصر إسماعيل بن حماد الجوهري الفارابي (ت: 393هـ)، الصحاح تاج اللغة وصحاح العربية، تحقيق: أحمد عبد الغفور عطار، دار العلم للملايين – بيروت، الطبعة: الرابعة 1407 هـ‍ - 1987م.
• خالد الأزهري: خالد بن عبد الله بن أبي بكر بن محمد الجرجاويّ الأزهري، زين الدين المصري، وكان يعرف بالوقاد (ت: 905هـ)، شرح التصريح على التوضيح أو التصريح بمضمون التوضيح في النحو، دار الكتب العلمية، بيروت، الطبعة: الأولى 1421هـ- 2000م
• الخليل بن أحمد الفراهيدي: أبو عبد الرحمن الخليل بن أحمد بن عمرو بن تميم الفراهيدي البصري (ت: 170هـ)، كتاب العين، المحقق: د مهدي المخزومي، د إبراهيم السامرائي، دار ومكتبة الهلال.
• الراغب الأصفهاني أبو القاسم الحسين بن محمد المعروف بالراغب الأصفهاني (ت: 502هـ)، المفردات في غريب القرآن، المحقق: صفوان عدنان الداودي، الناشر: دار القلم، الدار الشامية - دمشق بيروت، الطبعة: الأولى - 1412 هـ
• الزجاج إبراهيم بن السري بن سهل، أبو إسحاق الزجاج (ت: 311هـ)، معاني القرآن وإعرابه، الناشر: عالم الكتب – بيروت، الطبعة الأولى 1408 هـ - 1988 م
• الزمخشري أبو القاسم محمود بن عمر الزمخشري الخوارزمي، الكشاف عن حقائق التنزيل وعيون الأقاويل في وجوه التأويل، دار إحياء التراث العربي - بيروت
• سيبويه عمرو بن عثمان بن قنبر الحارثي بالولاء، أبو بشر، الملقب سيبويه (ت: 180هـ)، الكتاب، المحقق: عبد السلام محمد هارون، مكتبة الخانجي، القاهرة، الطبعة: الثالثة، 1408 هـ - 1988م.
• السيوطي عبد الرحمن بن أبي بكر، جلال الدين السيوطي (ت: 911هـ):
- الدر المنثور في التفسير بالمأثور، دار الفكر – بيروت
- المزهر في علوم اللغة وأنواعها، المحقق: فؤاد علي منصور، دار الكتب العلمية – بيروت، الطبعة: الأولى، 1418هـ 1998م
• الشريف الرضي (ت 406هـ)، نهج البلاغة، مكتبة نرجس.
• الشنقيطي محمد الأمين بن محمد المختار بن عبد القادر الجكني الشنقيطي (ت: 1393هـ)، أضواء البيان في إيضاح القرآن بالقرآن، دار الفكر للطباعة والنشر و التوزيع بيروت – لبنان، 1415 هـ - 1995 مـ
• الطبرسي أبو علي الفضل بن الحسن الطبرسي (ت 548هـ)، دار المرتضى، بيروت
• 1427هـ-2006م.
• الطبري محمد بن جرير بن يزيد بن كثير بن غالب الآملي، أبو جعفر الطبري (ت: 310هـ)، جامع البيان في تأويل القرآن، المحقق: أحمد محمد شاكر، مؤسسة الرسالة، الطبعة: الأولى، 1420 هـ - 2000 م
• الطوسي شيخ الطائفة أبى جعفر محمد بن الحسن الطوسي (ت 460هـ)، التبيان في تفسير القرآن، مكتب الاعلام الاسلامي.
• العكبري أبو البقاء عبد الله بن الحسين بن عبد الله العكبري (ت: 616هـ)، التبيان في إعراب القرآن، المحقق: علي محمد البجاوي، عيسى البابي الحلبي وشركاه.
• فاضل السامرائي، معاني الأبنية، الطبعة الاولى، جامعة الكويت،1981 م
• الفخر الرازي أبو عبد الله محمد بن عمر بن الحسن بن الحسين التيمي الرازي الملقب بفخر الدين الرازي خطيب الري (ت: 606هـ)، مفاتيح الغيب = التفسير الكبير، دار إحياء التراث العربي، بيروت، 1420.
• الفراء أبو زكريا يحيى بن زياد بن عبد الله بن منظور الديلمي الفراء (ت: 207هـ)، معاني القرآن، المحقق: أحمد يوسف النجاتي، محمد علي النجار، عبد الفتاح إسماعيل الشلبي، دار المصرية للتأليف والترجمة، مصر.
• الفيروز أبادي مجد الدين أبو طاهر محمد بن يعقوب الفيروز آبادى (ت: 817هـ)، بصائر ذوي التمييز في لطائف الكتاب العزيز، المحقق: محمد علي النجار، المجلس الأعلى للشئون الإسلامية، لجنة إحياء التراث الإسلامي، القاهرة، جـ 1، 2، 3: 1416 هـ - 1996 م، جـ 4، 5: 1412 هـ - 1992م، جـ 6: 1393 هـ - 1973م
• القرطبي أبو عبد الله محمد بن أحمد بن أبي بكر بن فرح الأنصاري الخزرجي شمس الدين القرطبي (ت: 671هـ)، الجامع لأحكام القرآن = تفسير القرطبي، تحقيق: أحمد البردوني وإبراهيم أطفيش، دار الكتب المصرية – القاهرة، الطبعة: الثانية، 1384هـ - 1964 م
• الكفوي: أيوب بن موسى الحسيني القريمي الكفوي، أبو البقاء الحنفي (ت: 1094هـ)، الكليات معجم في المصطلحات والفروق اللغوية، المحقق: عدنان درويش - محمد المصري، الناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت
• الماوردي أبو الحسن علي بن محمد بن محمد بن حبيب البصري البغدادي، الشهير بالماوردي (ت: 450هـ)، تفسير الماوردي = النكت والعيون، المحقق: السيد ابن عبد المقصود بن عبد الرحيم، دار الكتب العلمية - بيروت / لبنان
• النسفي: أبو البركات عبد الله بن أحمد بن محمود حافظ الدين النسفي (ت: 710هـ)، تفسير النسفي (مدارك التنزيل وحقائق التأويل)، حققه وخرج أحاديثه: يوسف علي بديوي، راجعه وقدم له: محيي الدين ديب مستو، دار الكلم الطيب، بيروت، الطبعة: الأولى، 1419 هـ - 1998 م
Published
2019-09-01
How to Cite
HAMID, Jinan. An effective formula in the Quranic expression Between the morphological possibility and the linguistic miracle. Mustansiriyah Journal of Arts (MuJA), [S.l.], v. 43, n. 87, p. 303-340, sep. 2019. ISSN 0258-1086. Available at: <http://amm.uomustansiriyah.edu.iq/index.php/mustansiriyah/article/view/1018>. Date accessed: 22 oct. 2019.
Section
Articles