Women and biased memory

  • Firas Abdullah

Abstract

The research explores through the tools of the cultural criticism method in the memory that formed the image of women in our world of values, asking questions through which to explode some of the constants that were rooted by the human standardization of it. This regulation, which proved the railway which the train of women values from the dimensions of harmonious pragmatism with the interests of theorists of these values, he pointed out that language is the human bearer, which makes the human superior to all other creatures. While the rest of the living beings live in its immediate world, man has multiple worlds. In this humble research, we referred to the beginning when the age was illiterate. At that time it was an age of reconciliation with nature and acceptance of nature. As Bashoven sees - if they make their own cultural language, this language that begged rhetorical and aesthetic tricks to lay down the foundations of their power to undermine women and to promote their inferiority, so that women - according to this culture - become extinct, extinguished speech, generosity and light. The man 's defiance of these traits Enjoyment. It is a clear cultural bias of a human race at the expense of another human race, an important instrument, a language charged with biased memory.


 


 

References

- أحوال المرأة في الاسلام، منصور فهمي، ترجمة: رفيدة مقدادي، مراجعة: هاشم صالح، منشورات الجمل كولونيا- المانيا، ط1، 1997.
2- تقرير برودي وقصص أخرى: خورخي لويس، ترجمة: نهاد الحايك، وزارة الثقافة والاعلام، بغداد، ط1، 1988.
3- ثقافة الوهم مقاربات حول المرأة والجسد واللغة، عبد الله محمد الغذامي، المركز الثقافي العربي، الدار البيضاء-المغرب، ط3، 2011.
4- الحيوان بين المرأة والبيان - قراءة في كتاب البيان والتبيين- دراسة ميجان الرويلي، مجلة فصول المجلد الثاني عشر، العدد الثالث، خريف 1993.
5- دوائر الخوف قراءة في خطاب المرأة، نصر حامد أبو زيد، المركز الثقافي العربي، الدار البيضاء-المغرب، ط4، 2007.
6- الروض العاطر في نزهة الخاطر، النفزاوي، تحقيق: جمال جمعة، دار رياض الريس، لندن، 1990.
7- شرح ديوان الحماسة لأبي تمام، أبو علي أحمد بن محمد بن الحسن المرزوقي، تحقيق: غريد الشيخ، دار الكتب العلمية، 2003.
8- ظلال الوادي العريق: د. بهنام أبو الصوف، دار الشؤون الثقافية، بغداد، ط1، 1992.
9- عبد الحميد بن يحيى الكاتب وما تبقى من رسائله: إحسان عباس، دار الشروق، عمان- الأردن، 1988.
10- العرب والمرأة حفرية في الإسطير المخيم، خليل عبد الكريم، دار مصر المحروسة، القاهرة - مصر، د.ت.
11- علم النفس الثقافي ماضيه ومستقبله، مايكل كول، ترجمة: د. عادل مصطفى، د. كمال شاهين، رؤية للنشر والتوزيع، القاهرة، ط1، 2017م.
12- فتح امريكا، ترجمة بشير السباعي، ابن سينا للنشر، القاهرة- مصر، 1992.
13- القاموس المحيط: مجد الدين محمد بن يعقوب الفيروز ابادي، مؤسسة الرسالة، 2005.
14- اللزوميات، أبو العلاء المعري، تحقيق: أمين عبد العزيز الخانجي، مكتبة الخانجي، القاهرة.
15- لسان العرب، أبو الفضل جمال الدين بن محمد بن مكرم بن منظور الإفريقي المصري، دار صادر، بيروت.
16- اللغة المنسية - مدخل إلى فهم الأحلام والحكايات والأساطير، اريك فروم، ترجمة: حسن قبيسي، المركز الثقافي العربي، الدار البيضاء- المغرب، ط1، 1992.
17- ما وراء الحجاب الجنس كهندسة اجتماعية: فاطمة المرنيسي، المركز الثقافي العربي، الدار البيضاء- المغرب، ط5، 2009.
18- المرأة واللغة، عبدلله محمد الغذامي، المركز الثقافي العربي، الدار البيضاء-المغرب، ط1،1996.
19- معاني الشعر، أبو عثمان سعيد بن هارون الأشنانداني، دار الكتب العلمية، 1988.
20- النحو الوافي: عباس حسن، دار المعارف، القاهرة - مصر، 1975.
21- نهر الحيوان، رجاء عالم، دار الآداب، بيروت- لبنان، ط1، 1994.
Published
2019-09-01
How to Cite
ABDULLAH, Firas. Women and biased memory. Mustansiriyah Journal of Arts (MuJA), [S.l.], v. 43, n. 87, p. 476-493, sep. 2019. ISSN 0258-1086. Available at: <http://amm.uomustansiriyah.edu.iq/index.php/mustansiriyah/article/view/1025>. Date accessed: 22 oct. 2019.
Section
Articles