Whitehead Education Philosophy

  • Sally Latef

Abstract

(Whitehead's Philosophy of Education) This research is an attempt to demonstrate the importance of the philosophy of education and to explain the most important linguistic and normative definitions of the philosophy of education. Whitehead (1861-1947) shows us the most important aspects of the philosophy of education which expressed the philosophy of education on an individual basis. Education) and we find that the impact of these authors still touches the heart of our lives so far. The reason that led me to study this research is the personal orientation of the educational side mixed with the philosophical form and because this subject is the core of our daily lives so I found the scientific and practical pleasure in accomplishing this research and I may have been affected by what I submitted The difficulties that faced me are the lack of sources translated to the philosopher Whitehead in particular the educational aspect. I divided my research into three demands, where the first demand was addressed to the definition of the philosophy of education for a time and terminology and the relationship of philosophy to education, where the most important aspects that link between education and philosophy were studied. And the intellectual development of the philosopher, in which he demonstrated the intellectual life of the philosopher because of its close association with his educational philosophy. The third requirement, entitled "The philosophy of education at Whitehead," where Whitehead's view of education from childhood to university and even to the old age was identified.

References

• Bernard E. Meland. (1953). Higher education and the human spirit. Chicago: Chicago University.
• Charles Hartshome & Creighton Peden. (1985). Whitehead's view of reality. New York: The Pilgrim Press.
• Dewey Randolph C. Miller. (1983). Whitehead, and Christian Education. Living Light.
• GERTRUDE HILDRETH. (1948). CHILD GROWTH THROUGH EDUCATION (EFFECTIVE TEACHING IN THE MODERN SCHOOL). NEW YORK: THE RONALD PRESS COMPANY.
• Gilbert Highet. (1958). The Art of Teaching. New York: Vintage Books.
• Harold Alberty. (1953). Reorganizing the High School Curriculum New York. New York: The Macmillan company.
• Harry S. Broudy. (1954). Building a Philosophy of Education. New York: New York: Prentice Hall, Inc.
• Lothar Kahn. (1959). Continental Education IN ''American Education Has its Points" (المجلدات No. 5, May). American: Foreign Service Journal as reprinted in Best Articles.
• Martin A. Lang. (1983). Acquiring our image of God. New York: The emotional basis of religious education New York: Paulus Press.
• ROBERT HILL LANE. (1941). THE TEACHER IN THE MODERN Elementary School. CAMBRIDGE: MASSACHUSETTS PRINTED IN THE U.S.A.
• WHITEHEADS. (1959). AMERICAN ESSAYS IN SOCIAL PHILOSOPHY. NEW YORK: EDITED A. H. JOHNSON, HARPERBROTHERS PUBLISHERS.
• WHITEHEADS. (1959). AMERICAN ESSAYS IN SOCIAL PHILOSOPHY. NEW YORK: EDITED A. H. JOHNSON, HARPERBROTHERS PUBLISHERS.
• إبراهيم ناصر. (2001). فلسفات التربية (المجلد الأول). عمان-الأردن: دار وائل.
• ابن منظور. (2005). لسان العرب (المجلد الرابع). بيروت – لبنان: دار صادر.
• الشيخ كامل محمد عويضة. (1995). الفرد نورث هوايتهد فيلسوف العلم والعلماء (المجلد الأولى). بيروت: دار الكتب العلمية.
• الفرد نورث وايتهيد. (1958). أهداف التربية. (نظمي لوقا، المترجمون) بيروت: الشركة العربية للطباعة والنشر.
• الفرد نورث وايتهيد. (1966). مغامرات الأفكار. (انيس زكي حسن، المترجمون) بيروت: دار مكتبة الحياة.
• الفرد نورث وايتهيد. (2008). أنماط الفكر. الشارقة: دار الثقافة والاعلام.
• أوليفية ربول. (1986). فلسفة التربية (الطبعة الثالثة). (الدكتور جهاد نعمان، المترجمون) بيروت- باريس: منشورات عويدات.
• جميل صليبا. (بلا تاريخ). المعجم الفلسفي. بيروت - لبنان: دار الكتاب اللبناني.
• جميل صليبا. (بلا تاريخ). المعجم الفلسفي. بيروت-لبنان: دار الكتاب اللبناني.
• حسام محيي الدين الالوسي. (1990). الفلسفة اليونانية قبل ارسطو. بغداد: جامعة بغداد.
• حسن الكحلاني. (2004). الفردانية في الفكر الفلسفي المعاصر. القاهرة: مكتبة مدبولي.
• سيد إبراهيم الجيار. (1978). التوجيه الفلسفي والاجتماعي للتربية. مصر: مكتبة غريب 1 و3 شارع كامل صدقي (العجالة).
• سيد أبراهيم الجيار. (1978). التوجيه الفلسفي والاجتماعي للتربية. مصر: مكتب غريب.
• عبد الغني عماد. (2017). علم اجتماع التربية (الاتجاهات والمدارس والمقاربات) (المجلد الأولى). بيروت: منتدى المعارف.
• عبد مهدي، واخرون. (1993). أسس التربية. دار الكتب للطباعة والنشر.
• لطفي الجحلاوي. (2009). فلسفة التربية (الإشكالية الراهنة). تونس: دار التنوير.
• لوسيان برايس. (1961). محاورات الفرِد نورث هوايتهد (المجلد د. ط). (تقديم زكي نجيب محمود، المحرر، ومحمود محمود، المترجمون) القاهرة: دار المعرفة.
• مجموعة من الأساتذة. (1993). أسس التربية. بغداد-العراق: دار الطباعة للنشر.
• محمد الهادي عفيفي. (1974). في أصول التربية (الأصول الفلسفية للتربية). مصر: مكتبة الأنجلو المصرية.
• معن زيادة. (بلا تاريخ). الموسوعة الفلسفية العربية (المجلد الأول (الاصطلاحات والمفاهيم)). معهد الانماء العربي.
• نازلي صالح احمد، سعد يس. (1982). المدخل في التربية. القاهرة- مصر: مكتبة الانجلو المصرية.
• نبيه محمد حمودة. (1978). الأصول الفلسفية للتربية. مصر: دار الانجلو المصرية.
• يودين روزنتال. (1974). الموسوعة الفلسفية (المجلد الأول). (سمير كرم، المترجمون) بيروت: دار الطليعة للطباعة والنشر.
Published
2019-09-01
How to Cite
LATEF, Sally. Whitehead Education Philosophy. Mustansiriyah Journal of Arts (MuJA), [S.l.], v. 43, n. 87, p. 516-534, sep. 2019. ISSN 0258-1086. Available at: <http://amm.uomustansiriyah.edu.iq/index.php/mustansiriyah/article/view/1029>. Date accessed: 22 oct. 2019.
Section
Articles