Internet and its effect on the values of university girls

  • . سهاد عدنان جلوب كلية اللغات – جامعة بغداد
  • بانياس عدنان جلوب كلية الآداب، الجامعة المستنصرية/ بغداد- العراق

Abstract

The present paper studied the internet effect on the university girl values. University girls use internet many times through the day and can be effected by values which are different from the ones that raised them, since the technological revolution effected human in general and the young in particular and create a conflict between what they've learned from their own society and what they see and learn through the net. Because of that, they were unable to choose between these values and do what they believe in.


The present paper seeks to achieve many goals which are: Know the social effect of the internet on the university girls, the reasons why they use the net, Knowledge of the role of parental control in the selection of Internet sites that girls browse and Know the impact of the Internet on personal contact with their family and friends.


The present paper is regarded as a descriptive research. The researcher used survey approach, which is one of the ways to collect information about the status of individuals and their behavior, perceptions and feelings and attitudes that belong to the target audience which forms the phenomenon in question. Researcher has distributed a questionnaire on (100) Single respondents. The results were that respondents spend hours surfing the Internet. They use the Internet to gain knowledge on a variety of topics and to make social contact with different people online. Besides that, the internet had a role in making new friends and it also contributed to the spread of habits and values which are different from our values.




 

References

الكتب العربية
1. السيد بخيت، الانترنت كوسيلة اتصال جديدة، الجوانب الاعلامية والتعليمية والقانونية والاخلاقية، الامارات، دار الكتاب الجامعي، 2010، ص15.
2. حامد عبد السلام زهران، ط2، علم النفس الاجتماعي، القاهرة، دار الكتب1973، ص52.
3. خالد وليد محمود، الهجمات عبر الأنترنت ساحة الصراع الإلكتروني الجديدة، قطر، المركز العربي للأبحاث ودراسة السياسات، سلسلة دراسات 2013، ص6.
4. صالح الدين ابو الحسن، علم النفس المعرفي، الاسكندرية، دار الوفاء للنشر 2012، ص150.
5. عاطف عدلي العبد، المنهج العلمي في البحوث الإعلامية، القاهرة، دار الهاني، 2000، ص43.
6. عبد الحليم موسى يعقوب، الموضوعية والقيم الاخبارية في الاعلام، الجيزة، الدار العالمية للنشر، 2008، ص13.
7. عبد الرزاق الدليمي، عولمة التلفزيون، الاردن، دار جرير، 2005، ص5.
8. عبد الملك ردمان الدناني، الوظيفة الاعلامية لشبكة الانترنت، صنعاء، مركز عبادي للدراسات والنشر، 2000، ص45.
9. علي محمد رحومة، علم الاجتماع الالي، الكويت، عالم المعرفة، 2006، ص65.
10. ماجد الزيود، الشباب والقيم في عالم متغير، دار الشروق، عمان، 2006، ص21
11. محمد صلاح سالم، العصر الرقمي وثورة المعلومات، القاهرة، عين للدراسـات والبحوث الإنسانيّة والاجتماعيّة، 2002م، ص77.
12. محمد عبد الحميد أ، دراسات الجمهور في بحوث الإعلامية، القاهرة: عالم الكتب، 1993، ص283.
13. محمد عبد الحميد ب، البحث العلمي في الدراسات الإعلامية، القاهرة: عالم الكتب، 2000، ص129.
14. ناهده عبد الكريم حافظ. مقدمة في تصميم البحوث الاجتماعية، بغداد، مطبعة المعارف، 1981، ص7.
الكتب المترجمة
1. انتوني غدنز، علم الاجتماع، ترجمة فايز الصايغ، بيروت، مركز دراسات الوحدة العربية، 2005، ص136.
المجلات والجرائد
1. احمد فاروق احمد حسن، تحليل سوسيولوجى لأزمة القيم الأخلاقية بين الشباب المصري دراسة ميدانية، المجلة العلمية بكلية الآداب بقنا- جامعة جنوب الوادي، العدد26، يناير، 2000، ص67.
2. اديب خضور، سوسيولوجيا الترفيه في التلفزيون مجلة الفكر، المجلد28، العدد2، 1999، الكويت، ص300.
3. ضياء الدين زاهر، القيم والمستقبل، دعوة للتأمل، مجلة المستقبل، التربية العربية، العدد2، المجلد1، القاهرة، المركز العربي للتعليم والتنمية، 1995، ص8.
4. عبد السجاد عبد عبدالسادة، يحي شاهين حمادي الطاهر، قياس مستوى متابعة الفضائيات- تصفح الانترنت الالكتروني لدى طلبة كلية التربية وانعكاساتها على القيم التربوية، مجلة أبحاث البصرة العلوم الإنسانية، المجلد73، العدد4، 2012، ص233.
5. عبد الكريم لعيبي الربيعي، مخاطر وانعكاسات القنوات الفضائية وتأثيرها في الشباب، مجلة الاكاديمي، العدد47، 2007، ص229.
6. وليد رشاد زكي، المشاركة عبر المجتمع الافتراضي، جريدة الاهرام،2010.



المؤتمرات والندوات
1. سعيد بن سعيد ناصر، دور الاسرة في تنمية قيم المواطنة لدى الشباب في ظل تحديات العولمة، بحث مقدم الى ندوة "الاسرة السعودية والتغيرات المعاصرة" جامعة الامام محمد بن سعود الاسلامية، الرياض، 2008، ص209.
2. عبد العزيز بن إبراهيم العمري، الأثر الإعلامي على الأمن الفكري، بحث مقدم الى المؤتمر الوطني الأول للأمن الفكري: المفاهيم والتحديات، جامعة الملك سعود، 1430هـ، ص28.
3. عزة عبد العزيز عثمان، الإشكاليات المنهجية لبحوث الإعلام الإلكتروني دراسة من منظور تحليلي نقدي، ورقة مقدمة في المنتدى السنوي السادس للجمعية السعودية للإعلام والاتصال "الإعلام الجديد.. التحديات النظرية والتطبيقية" جامعة الملك سعود، الرياض، 2012، ص7.
الانترنت
1. (الانترنت العربي: خواطر خجلة وخطوات وجلة)، مجلة علوم اجتماعية، من الموقع الالكتروني www.uleat.com
2. نصر الدين بوزيان الاعلام والتغير القيمي بين الموجود والمنشود، مجله الآداب والعلوم الاجتماعية الجزائر، العدد8، 2009 revues.univ-setif2.dz
الكتب الاجنبية
1. Hofstad g. Measuring Organizational Cultures: A Qualitative and Qualitative Study Across Twenty Cases, Administrative Science Quarterly,1990.
2. Christian Fuchs, Internet and Society Social Theory in the Information Age, NewYork: Routledge. Routledge Research in Information Technology and Society,2008.
3. Michael Hardey, Life beyond the screen: embodiment and identity through the internet, the sociological reviews, 2000, Vol. 50, No.4.
Published
2019-07-02
How to Cite
جلوب, . سهاد عدنان; جلوب, بانياس عدنان. Internet and its effect on the values of university girls. Mustansiriyah Journal of Arts (MuJA), [S.l.], n. 85, p. 150-128, july 2019. ISSN 0258-1086. Available at: <http://amm.uomustansiriyah.edu.iq/index.php/mustansiriyah/article/view/908>. Date accessed: 24 oct. 2019.
Section
Articles