Mind Power of universities teachers

  • سحر هاشم محمد الجامعة المستنصرية/كلية التربية
  • إبراهيم مرزة التميمي الجامعة المستنصرية/كلية التربية

Abstract

This researcher aimed at identifying:-



  1. The styles of Mind Power for universities teachers.

  2. Differences in Mind Power with the styles for universities teachers according to the variables: sex (male, female), specialty (scientific, Humanitarian), and universities: (Mustansiriya, Babylon, Kufa, Basra and Qadisiyah).


To achieve the objective of the research, the researcher built a gauge to measure the styles of Mind Power for universities teachers. after Psychometric characteristics related reliable and valid account that has been applied to the sample consisting of (480) males teaching and females teaching of scientific and humanitarian branches in five universities members, namely: (Mustansiriya, Babylon, Kufa, Basra and Qadisiyah), has been chosen as the sample stratified random way with equal distribution. After data collection and statistical analysis the current search found the following results: The treatment of Mind Power for universities teachers style is the style of (Abstract – Random), and The differences in Mind Power in accordance with the variable styles: (sex, specialization, and the university) In light of these results it has been developing a number of conclusions and recommendations and proposals.

References

1. أبو جابر، ماجد وقطامي، نايفة، (2000)، تصميم التدريس، ط1، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، عمان، الأردن.
2. أبو هاشم، السيد محمد وكمال، صافيناز أحمد، (2007)، أساليب التعلم والتفكير المميزة لطلاب الجامعة في ضوء مستوياتهم التحصيلية وتخصصاتهم الأكاديمية المختلفة، ندوة التحصيل العلمي للطالب الجامعي، الواقع والطموح، جامعة طيبة في المدينة المنورة، الموقع الاليكتروني: www.pdffactory.com.
3. بوزان، توني، (1990)، استخدم عقلك، ترجمة: عبد الله مكي، ط1، دار البيان العربي للطباعة والنشر والتوزيع، بيروت، لبنان.
4. حبيب، مجدي عبد الكريم، (1995)، دراسات في أساليب التفكير، ط1، مكتبة النهضة المصرية، القاهرة، مصر.
5. حداد، عبد الله عيسى، (2001)، سمات شخصية الطالب المبدع، مجلة البحث في التربية وعلم النفس، كلية التربية، جامعة المينيا، المجلد (3)، العدد (3)، ص(410–442). مصر.
6. خزام، نجيب، (1996)، البنية العاملية لصورة عربية من استبيان بايفيو للفروق الفردية في طرق التفكير، المجلة المصرية للدراسات النفسية، المجلد (6)، العدد (14)، ص(113–154).
7. دويدج، نورمان، (2009)، الدماغ وكيف يطور بنيته وأداءه، ط1 ترجمة: رفيف غدار، الدار العربية للعلوم ناشرون، ط1، بيروت، لبنان.
8. زيتون، حسن حسين وزيتون، كمال عبد الحميد، (2003)، التعلم والتدريس من منظور النظرية البنائية، عالم الكتب، القاهرة، مصر.
9. شلبي، آمنة إبراهيم (2002) بروفيلات أساليب التفكير للتخصصات الأكاديمية المختلفة في المرحلة الجامعية، المجلة المصرية للدراسات النفسية، المجلد 112، العدد (34)، مصر.
10. الطائي، إيمان حسين، (2012)، كيف نحدد حجم العينة، كلية التربية الرياضية، جامعة بغداد.
11. العتوم، عدنان يوسف والجراح، عبد الناصر ذياب، (2013)، تنمية مهارات التفكير، ط2، دار الميسرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الأردن.
12. العتوم، عدنان يوسف وعلاونة، شفيق فلاح وجراح، عبد الناصر ذياب، (2011)، علم النفس التربوي، النظرية والتطبيق، دار الميسرة للنشر والتوزيع والطباعة، ط3، عمان، الأردن.
13. العلوان، أحمد فلاح، (2010)، أساليب التعليم المفضلة لدى طلبة المدارس الثانوية في مدينة معان وعلاقتها بمتغيري الجنس والتخصص، مجلة الشارقة للعلوم الإنسانية والاجتماعية، المجلد (7)، العدد (7).
14. قطامي، يوسف، (2007)، تعليم التفكير لجميع الأطفال، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، ط1، عمان، الأردن.
15. القيسي، طالب ناصر وعبد الخالق، أماني، (2012)، التمثيل المعرفي وعلاقته بأساليب التعلم والتفكير لدى طلبة المرحلة الإعدادية، مجلة كلية التربية للبنات، المجلد (23)، العدد (4)، ص (948–971)، جامعة بغداد.
16. يابسن، روجر. ب، (1999)، كيف تقوي قدراتك الدماغية، منشورات وزارة الثقافة، دمشق، سوريا.
المصادر الأجنبية:
1. Cano, F & Hewitt, E (2000). Learning and Thinking Styles: An Analysis of Their Interrelationship and Influence on Academic Achievement, Educational Psychology, Vol.20, No.4, pp.414-430.
2. Entwistle. N,(1981), Styles Of Learning and Teaching, John Wiley & Sons, New York, USA.
3. Gregorc, Antony. F, (2004), Gregorc Style Delineator (3rd ed.), CT: Gregorc Associates, Inc, Columbia, USA.
4. ----------------- (2006), The Mind Styles: Theory, Principles, and Application, CT: Gregorc Associates, Inc, Columbia, USA.
5. Liu, ching, & Shih, Chih Doris & Yeh Wu,(2010), The Development Of Online Learning Styles Inventory: An Exploratory Study, International Journal of Cyber Society and Education. Vol (3), p: 99–116.
6. Robinson. S, (2009), Foundation of Educational Psychology, Ane's Student Education, New Delhi, India.
7. Terry, M. (2002) ‘Translating learning style theory into developmental education practice: an article based on Gregorc’s cognitive learning styles’, Journal of College Reading and Learning 32 (2): 154 – 76.
8. Sternberg, R. J (2002) Thinking Styles, Cambridge University Press, USA.
9. ----------------- (2009) Thinking Styles, Cambridge University Press, USA.
10. Wiggins, Sandy, (2014), Learning and Teaching styls, Watson press, London.
Published
2019-03-01
How to Cite
محمد, سحر هاشم; التميمي, إبراهيم مرزة. Mind Power of universities teachers. Mustansiriyah Journal of Arts (MuJA), [S.l.], n. 85, p. 319-354, mar. 2019. ISSN 0258-1086. Available at: <http://amm.uomustansiriyah.edu.iq/index.php/mustansiriyah/article/view/919>. Date accessed: 23 aug. 2019.
Section
Articles