The impact of the mobile delegate strategies and the nomination of ideas in the collection of students in the fifth grade literary Material rhetoric and application

  • شهلة حسن هادي كلية التربية- الجامعة المستنصرية- طرائق تدريس اللغة العربية

Abstract

This research aims to identify the impact of the mobile delegate strategies and the nomination of ideas in the achievement of students of the fifth grade literary in the language of rhetoric and application, and to verify the validity of the hypotheses developed by the researcher, the researcher chose a sample of students fifth grade literary and a number of topics of rhetoric and application to be taught for the academic year (2016) (32) students for each of the three research groups. The researcher conducted an equivalence test in a number of variables, and then prepared a computational test applied to the three researchgroups. After analyzing the results, Of the results: Latte-There are statistically significant differences between the students of the first experimentalgroupandthesecond experimental group.

References

القران الكريم
1- ابراهيم، عبد العليم، الموجه الفني لمدرسي اللغة العربية، ط7، مصر، 1973م
2- ابراهيم، عبد اللطيف فؤاد، المناهج – أسسها – وتنظيمها - وتقويم أثرها، مكتبة النهضة المصرية، القاهرة، 1984م.
3- إبراهيم، لينا، طرائق تدريس العلوم، ط1، مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع، عمان، الاردن، 2003م
4- إبراهيم، مجدي عزيز، معجم مصطلحات ومفاهيم التعليم والتعلم،الطبعة الأولى، عالم الكتب، القاهرة، 2009م.
5- أبو جادو، صالح محمد، علم النفس التربوي، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، 2003م.
6- الأمين، محمود،وآخرون.التقويم والقياس،دار الحكمة للطباعة والنشر،جامعة بغداد،كليةالتربية، بغداد، 1992م
7- أمبوسعيديوالحوسنية، عبد الله بن خميس وهدى بنت علي، استراتيجيات التعلم النشط، عمان، 2016م.
8- بيدي، رحيم كاظم، اثر استراتيجيتي المدري واوجد الخطأ في اكتساب المفاهيم والتفكير الجغرافيين عند طلاب الصف الأول المتوسط، بغداد، كلية التربية (ابن رشد)، جامعة بغداد، 2016،(رسالة ماجستير غير منشورة).
9- عباس جاسم، وسن وصبا حامد حسين، البلاغة العربية – صعوباتهاطرائق تدريسها، بغداد، 2016م.
10- جمهورية العراق، وزارة التربية، منهج الدراسات الإعدادية، الطبعة الأولى، مطبعة وزارة التربية، بغداد، 2012م.
11- الحسين، سعد وعادلعبد الكريم ياسين: مقدمة للبحث في التربية، دار الكتاب الجامعي، الإمارات العربية المتحدة، 2004.
12- خضر، فخري رشيد، طرائق تدريس الدراسات الاجتماعية، ط1، دار المسيرة للطباعة، عمان، 2004م.
13- الخياط، ماجد محمد، أساسيات القياس والتقويم في التربية، ط1، دار الراية للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، 2010م.
14- الدليمي، طه، وكاملمحمود، الطرائق العملية في تدريس اللغة العربية، بغداد، 1999م.
15- الرازي، محمد بن ابي بكر بن عبد القادر (606 للهجرة)، التفسير الكبير،المطبعة الوطنية، 1938م
16- الزبيدي، ابو بكر، طبقات النحويين اللغويين، تحقيق محمد أبو الفضل ابراهيم، القاهرة، 1954م.
17- زاير، واخرون، سعد علي زاير،واخرون، طرائق التدريس العامة، بغداد، 2014م.
18- سلامة، عادل ابو العز وآخرون، طرائق التدريس العامة –معالجة – تطبيقات معاصرة، عمان، الاردن، 2009م.
19- سمارة، نواف احمد، عبد السلام موسى العديلي، مفاهيم ومصطلحات تربوية، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، 2008م.
20- شحاتة، حسن والنجار،زينب، معجم المصطلحات التربوية والنفسية،ط1،الدار المصرية، القاهرة، 2003م
21- الشاهد، ابراهيم عطا، المقاييس البلاغية عند ابن رشيق في كتاب العمدة، 2002م.
22- الشمري، ماشي بن محمد الشمري، استراتيجيات التعلم النشط، 2011م.
23- الشمراني، خير سليمان، التعليم المتمايز وتصميم المناهج المدرسية، عالم الكتب الحديث، اربد، الأردن، 2008م
24- عبد السلام، مصطفى عبد السلام،الاتجاهات الحديثة في تدريس العلوم، دار الفكر، القاهرة، 2001
25- عزيز،عزو إسماعيل، نائلة نجيب، التدريس الصفي بالذكاءات المتعددة، ط1، دار آفاق للطباعة والنشر، غزة، فلسطين، 2006م.
26- عطية،محسن علي،الاستراتيجيات الحديثة في التدريس الفعال، ط1، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان – الأردن، 2008.
27- الفرخ، حمد زرقان، الواضح في البلاغة العربية – المعاني – البديع – البيان، 1996م.
28- قطامي، يوسف، استراتيجيات التعلم والتعليم المعرفية، الطبعة الأولى،دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، 2015م.
29- كاظم، علي مهدي: القياس والتقويم في التعليم والتعلم، دار الكتب للنشر والتوزيع، الأردن، ط1، 2002م
30- كوهن، حسين،تنويع التدريس في الفصل دليل المعلم لتحسين طرق التعليم في مدارس الوطن العربي، بيروت، لبنان، 1998م.
31- مطلوب، احمد،البلاغة العربية عند السكاكي، مطبعة دار التضامن، بغداد، 2003م
32- مطلوب، احمد، البلاغة والتطبيق، بغداد، 1982م.
33- المنظمة العربية للنشر والثقافة والعلوم، اللغة العربية وتحديات القرن الحادي والعشرين، تونس، 1926م.
34- ناصر الدين، أحمد، المدخل في تدريس العلوم، دار الفكر العربي، القاهرة، مصر، 2004م.
Published
2019-07-02
How to Cite
هادي, شهلة حسن. The impact of the mobile delegate strategies and the nomination of ideas in the collection of students in the fifth grade literary Material rhetoric and application. Mustansiriyah Journal of Arts (MuJA), [S.l.], n. 85, p. 527-556, july 2019. ISSN 0258-1086. Available at: <http://amm.uomustansiriyah.edu.iq/index.php/mustansiriyah/article/view/929>. Date accessed: 24 oct. 2019.
Section
Articles