The effect of exchange teaching strategy and self-table to assimilate Literature, and reading among the fifth-secondary stage / Literary branch

  • Martob al-mozani

Abstract

The current  research aims to know (The effect of  exchange teaching strategy  and  self-schedule to assimilate Literature , and reading among  the fifth-secondary stage /Literary branch).The researcher has intentionally chosen  Al-Nahrawan secondary school for boys  that is related to Baghdad Education, Al-Rusafa/ the third , he has chosen three sections  of  fifth- stage students. 


The sample has been 114 students, with 38 students for every group   of two experimental groups and 38 students in the control group.


The test has been applied on the research's groups and the results were as follows:


- There are statistically differences at the level (0.05)   between averages of two experimental groups students and control group in the assimilation test and for the benefit of the two experimental groups.


- There are not statistically differences at the level (0.05)   between averages of the 1st experimental group students and averages of 2nd experimental group students in the assimilation test

References

ابو جادو، صالح محمد علي، ومحمد بكر نوفل. تعليم التفكير النظرية والتطبيق، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، 2007 م.
2 أبو خوصة، أكرم أحمد عودة: أثر توظيف استراتيجيتي الجدول الذاتي والمخططات المفاهيمية في تنمية التفكير لدى طلبة الصف الحادي عشر بغزة، كلية التربية، جامعة غزة، 2014م.
3 الاسدي، سعيد جاسم، وسندس عزيز فارس: مناهج البحث العلمي، مكتبة دجلة، عمان، الأردن،2015م.
4ـ امطانيوس، ميخائيل، القياس والتقويم في التربية الحديثة، منشورات جامعة دمشق، سوريا، 1997م.
5 أورليخ، دونالد، وآخرون 0 استراتيجيات التعليم (الدليل نحو تدريب أفضل)، ترجمة: عبد الله أبو نبعة، مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع، عمان 2003م.
6 بريج، هادي طاهر حسن. أثر إستراتيجية الجدول الذاتي في تحصيل مادة الأدب والنصوص واستيعابها لدى طلاب اعداد المعلمين، كلية التربية، الجامعة المستنصرية، 2011م. (رسالة ماجستير منشورة).
7 توفيق، أنور تقي: أثر أنموذجي ريجيليوثوسكمان في تحصيل مادة الأدب والنصوص وتنمية التذوق الأدبي لدى طلاب الصف الرابع العام، كلية التربية، ابن رشد، جامعة بغداد، 2009، (أطروحة دكتوراه منشورة).
8 خفاجي، محمد عبد المنعم: الشعر الجاهلي، دار الكتاب، لبنان، 1986م.
9 الخوالدة، محمد محمود: مقدمة في التربية، دار الصفاء للنشر والتوزيع, 2003.
10 دايرسون، مارغريت. إستراتيجيات الاستيعاب القرائي (الجدول الذاتي وظل القمر)، دار الكتاب التربوي للنشر، الدمام، السعودية. اللجنة الوطنية،02004م.
11 دروزة، أفنان نظير (2000)، النظرية في التدريس وترجمتها عمليا، ط1، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان.
12 الدليمي، طه علي حسين: تدريس اللغة العربية بين الطرائق التقليدية والاستراتيجيات التجديدية، عالم الكتاب الحديث، اربد، 2009 م.
13 الدليمي، كامل محمود، وطه علي حسين الدليمي. طرائق تدريس اللغة العربية، دار الكتب، بغداد، 1999م
14 زاير، سعد علي. أثر اساليب التقويم التكويني العلاجية في تحصيل طلبة المرحلة الاعدادية والاحتفاظ به في قواعد اللغة العربية، جامعة بغداد، كلية التربية، ابن رشد، 1999 م. (اطروحة دكتوراه غير منشورة).
15 زغلول، عماد عبد الرحيم، والمحاميد شاكر عقلة. سيكولوجية التدريس الصفي، ط1، دار المسيرة، عمان، الاردن، 2007 م.
16 الزوبعي، عبد الجليل، وآخرون. الاختبارات والمقاييس النفسية، جامعة الموصل، دار الكتب للطباعة والنشر، الموصل، 1981 م.
17 الظاهر، زكريا محمد، وآخرون. مبادئ القياس والتقويم في التربية عمان، الاردن، 1995م.
18 عبد الباري، ماهر شعبان 0استراتيجيات فهم المقروء أسسها النظرية وتطبيقاتها العملية، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الأردن. (2010) م،
19ـ عبد العزيز، صالح. التربية وطرق التدريس، ط1، دار المعارف، مصر،1976 م.
20 عبيدات، ذوقان، وأبو السيد، سهيلة. الدماغ والتعلم والتفكير، عمان، 2005 م.
21 عطية، علي محسن: المناهج الحديثة وطرق التدريس، دار النشر والتوزيع، عمان، الاردن، 2009م.
22 عطية، محسن علي: استراتيجيات ما وراء المعرفة، دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان،2010م.
23 المالكي، عبد الله ساري، أثر إستراتيجية الجدول الذاتي في تنمية مهارات القراءة الناقدة والأداء التعبيري لدى طالبات الصف الثالث / معاهد اعداد المعلمين، كلية التربية/ابن رشد،2012م. (رسالة ماجستير منشورة).
24 المحياوي، حيدر عبد الحسين. أثر إستراتيجية التدريس التبادلي في اكتساب المفاهيم البلاغية لدى طلاب الصف الخامس الأدبي، الجامعة المستنصرية، كلية التربية، 2011م. (رسالة ماجستير منشورة).
25 محمود، رقية عبد محمد (2007)، أثر الخريطة الدلالية والتدريس التبادلي في فهم المقروء لدى طالبات الصف الأول المتوسط، الجامعة المستنصرية – كلية التربية الأساسية (رسالة ماجستير غير منشورة).
26 مرعي، احمد حسن، والحيلة، محمد محمود، طرائق التدريس العامة، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الأردن، 2000م.
27 النبهان، موسى (2004) أساسيات القياس في العلوم السلوكية، ط1, دار الشروق، عمان، الأردن.
28 نوفل، محمد بكر. الذكاء المتعدد في غرفة الصف النظرية والتطبيق دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، 2007 م.
29 الهاشمي، عبد الرحمن، والدليمي، طه علي حسين. استراتيجيات حديثة في فن التدريس، دار المشرق، عمان، 2008 م.
30 وزارة التربية. جمهورية العراق، العدد الخامس عشر، دراسات تربوية، السنة الرابعة، 2008م.
31 Conner, Dennifer.(2002): Istrational Reading Strategy, K.W. L., http://www.Indiana, edu/1517.
Published
2019-09-01
How to Cite
AL-MOZANI, Martob. The effect of exchange teaching strategy and self-table to assimilate Literature, and reading among the fifth-secondary stage / Literary branch. Mustansiriyah Journal of Arts (MuJA), [S.l.], v. 43, n. 87, p. 363-392, sep. 2019. ISSN 0258-1086. Available at: <http://amm.uomustansiriyah.edu.iq/index.php/mustansiriyah/article/view/1020>. Date accessed: 22 oct. 2019.
Section
Articles