The vitality of conscience among educational counselors
Keywords:
Psychological counseling, educational psychology, sociology, conscience, educational counselor.Abstract
This research aims at identifying the level of: - the vitality of conscience among educational counselors. the vitality of the conscience of the educational workers. Depending on the gender variable (male-female). The sample size is 198 mail and female from Baghdad for the educational directors (Al-Karkh and Al-Rusafa). The research uses Hashim 215 parameter which applied to Iraqi environment. This parameter consists of 38 articles and the answer is to chose alternative from other five choices. The marks will be 5 for the first alternative which is (always), 4 for the second alternative (often), 3 to the third alternative which is (occasionally), 2 for the fourth alternative which is (rarely), and 1 for the fifth alternative which is (never). It includes 6 fields and finally it consists of 38
When analyzing the data, the research results showed that the research sample is vital to conscience, and there are no statistically significant differences depending on the sex variable.
References
Costa, p. T., & McCrea. (1992). four ways five factors are basic personality and In dividual Difference.
Crowe, S. (2000). Out of Time? Blame your parents. http://www.usy.edu.au/Publication/kolo 6news/Time.htm.
Crows, S. (2000). Out of Time? Blame your Parents. Retrieved from http:www.usyedu.au/publicaton/ko.
Ebel, R. (1972). Essentials of Education measurement. New York: N.J. Prentice Hall company.
Steven, J. (2001 ). Conscientiousness. Retrieved from http://ux1.eiu.edu/Cfsis/scaps1.htm.
أريج جميل حنا سليم. (1999). اضطراب الشخصية على وفق أنموذج العوامل الخمسة. كلية الآداب، جامعة بغداد.
بيداء حسين علاوي، و نور ماجد داخل. (2018). حيوية الضمير وعلاقتها بجودة الحياة لدى طالبات كلية التربية. جامعة القادسية.
جمال حسين الألوسي، و احمد المعروف. (2002). الكراس التوجيهي في الإرشاد التربوي (المجلد الاولى). بغداد: مطبعة وزارة التربية.
حامد قاسم ريشان. (2015). الأنانية وعلاقتها بحيوية الضمير لدى طلبة المرحلة الإعدادية. مجلة ميسان للدراسات الأكاديمية.
دحام الكيال، و عبد هلال طاهر شوبر. (1988). الحاجات الإرشادية لدى طلبة جامعة المستنصرية وطرائق اشباعها. مجلة العلوم التربوية والنفسية.
روتير جوارد، و ليزمن سدني. (1988). الشخصية السليمة. (حمد دلي الكربولي، و موفق الحمداني، المترجمون) وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة بغداد.
سكنر. (1980). تكنولوجيا السلوك الانساني. (عبد القادر يوسف، المترجمون) الكويت: عالم الرسالة.
سوسن عبد علي كاظم السلطاني. (2005). حيوية الضمير والإنصاف وعلاقتها بالاهتمام الاجتماعي لدى طلبة الجامعة. كلية الآداب، جامعة بغداد.
قاسم حسين صالح. (1987). الشخصية بين التنظير والقياس (المجلد الثانية). صنعاء: مكتبة الجيل الجديد، دار النشر للجامعات.
محمد تقي فلسفي. (1994). الشباب بين العقل والعاطفة، تعريب نور الدين ميرزاده (المجلد الاولى). بيروت، لبنان: مؤسسة العلمي للمطبوعات.
محمد خضير عباس السماوي. (2017). حيوية الضمير وعلاقتها بجودة الحياة لدى طلبة كلية الآداب. كلية الآداب – جامعة القادسية.
هدى عباس فيصل العبادي. (2010). الاغتراب النفسي وعلاقته بحيوية الضمير لدى طلبة الجامعة. كلية التربية، جامعة القادسية.
هشام حبيب الحسيني. (2004). نموذج العوامل الخمسة الكبرى للشخصية: التحليل النظري والقياس . كلية التربية، جامعة عين شمس.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.