A comparative study in assuming responsibility according to death anxiety among medical staff working in quarantine

Authors

  • L. Dr. Haider Thabet Khalaf

Keywords:

taking responsibility, death anxiety, medical personnel, quarantine, Covid 19

Abstract

This research aims to identify:

  1. Take responsibility for the medical staff working in quarantine
  2. Death anxiety among medical staff working in quarantine.
  3. The significance of the statistical difference to assume responsibility according to the gender variable (male-female).
  4. The significance of the statistical difference for death anxiety according to the gender variable (male-female).
  5. The significance of the statistical difference to take responsibility for the medical staff working in quarantine, according to death anxiety.

To achieve the objectives of this research, the researcher relied on the following:

  1. The researcher used the descriptive method in reaching the research results
  2. The death anxiety scale was prepared in accordance with this study, and it consisted of four dimensions for each dimension (7) paragraphs in its final form, while the researcher adopted the scale (Jumaili, 2016) to assume responsibility, which consisted of three domains for each domain (10) paragraphs.
  3. The research community consists of medical staff working in quarantine in Baghdad governorate hospitals for the year 2021. The sample of the research included (130) workers in quarantine between a doctor and a physician's assistant, and the data was dumped using the Statistical Bag for Social Sciences (SPSS) and the results appeared as follows:
  4. Medical personnel working in quarantine have a high level of responsibility.
  5. High death anxiety among the medical staff working in quarantine.
  6. There is no difference between males and females in taking responsibility for the cadres working in quarantine.
  7. There is a difference between males and females in the level of death anxiety and in favor of females among the cadres working in quarantine.
  8. There is no difference in taking responsibility according to death anxiety among medical staff working in quarantine.

As a complement to these results, the researcher presented a number of recommendations and proposals.

References

اجلال محمد سرى . (2000). "علم النفس العلاجي" (الإصدار ط2). القاهرة: عالم الكتب.

حميد سالم الجبوري. (1997). "المسؤولية الاجتماعية لدى ابناء الريف والمدينة". كلية الآداب , جامعة بغداد ، رسالة ماجستير (غير منشورة).

فاطمة عوض و خفاجة , ميرفت علي صابر واخرون. (2002). "أسس ومبادئ البحث العلمي". الإسكندرية: مكتبة ومطبعة الإشعاع الفنية.

فهيمة لبيب بطرس . (1999). "دور التعليم الثانوي العام وذوي المصروفات في تنمية المسؤولية الاجتماعية" , دراسة ميدانية بمحافظة المينا (الإصدار العدد الخامس عشر , الجزء الثاني). أسيوط: مجلة كلية التربية , جامعة أسيوط.

احمد محمد عبد الخالق . (1987). قلق الموت. الكويت: سلسلة عالم المعرفة.

الجميلي, ع. (2016). أساليب الحياة وعلاقتها بتحمل المسؤولية. كلية التربية , الجامعة المستنصرية , رسالة ماجستير غير منشورة.

الفريد ادلر. (1996). "سيكولوجيتك في الحياة كيف تحياها؟",. (تعريب: أ.د عبد العلي الجسماني، المترجمون) بيروت: المؤسسة العربية للدراسات والنشر.

تيسير حسن محمد . (1992). "العلاقة السببية بين المعتقدات اللاعقلانية والقلق العصابي". كلية الآداب , الجامعة المستنصرية , رسالة ماجستير غير منشورة.

جاسم , ا. (2006). المعتقدات اللاعقلانية لدى المسنين وعلاقتها بقلق الموت. كلية التربية , الجامعة المستنصرية , رسالة ماجستير غير منشورة.

جهاد محمود علاء الدين . (2013). "نظريات الإرشاد النفسي المعرفي والإنساني". الاردن: الأهلية للنشر والتوزيع عمان.

جيرالد كوري . (2011). "النظرية والتطبيق في الإرشاد والعلاج النفسي". (ترجمة: د. سامح وديع الخفش، المترجمون) عمان: دار الفكر.

رمزية الغريب . (1962). "التقويم والقياس في المدرسة الحديثة". القاهرة: دار النهضة العربية.

رويده وهيجني , اليزابيث ثورندايك . (1989). "القياس والتقويم في علم النفس والتربية" ,. (ترجمة: عبدالله الكيلاني وعبد الرحمن عدس، المترجمون) عمان: مركز الكتاب الأردني.

سعد عبد الرحمن . (1983). "القياس النفسي". الكويت: مكتبة الفلاح.

سعد عبد الرحمن . (1998). "القياس النفسي (النظرية والتطبيق)" (الإصدار ط3). القاهرة: دار الفكر العربي.

سعيد , م. (2007). "قوة الانا والشعور بالمسؤولية والضبط الزائد "العدائية" لدى المراهقين المعوقين بصرياً والمبصرين. دمشق: كلية التربية , جامعة دمشق، رسالة ماجستير (غير منشورة).

سيد أحمد عثمان. (1973). المسؤولية الاجتماعية في الإسلام الكتاب السنوي في التربية وعلم النفس. القاهرة: عالم الكتب.

صلاح الدين محمود علام . (2000). "القياس والتقويم التربوي والنفسي أساسياته وتطبيقاته وتوجهاته المعاصرة". القاهرة: دار الفكر العربي.

عباس واخرون, م. (2009). "مدخل الى مناهج البحث في التربية وعلم النفس" (ط2 ed.). عمان: دار المسيرة.

عبد الرحمن العيسوي . (1985). "القياس والتجريب في علم النفس والتربية". الإسكندرية: دار المعرفة الجامعية.

عبدالجليل أبراهيم,وبكر,محمد الياس والكناني,ابراهيم الزوبعي واخرون . (1981). "الاختبارات و المقاييس النفسية" ,. جامعة الموصل , دار الكتب للطباعة.

علي كمال. (1988). النفس انفعالاتها وامراضها وعلاجها (الإصدار ط4). دار واسط للطباعة والنشر.

علي مهدي كاظم . (1994). بناء مقياس مقنن لسمات الشخصية للمرحلة الاعدادية في العراق. كلية التربية (ابن رشد) , جامعة بغداد, رسالة ماجستير غير منشورة.

محمد اللاذقاني . (1995). "اثر برنامج ارشادي جماعي للتدريب على المهارات الاجتماعية والعلاج العاطفي في معالجة القلق الاجتماعي". الجامعة الاردنية/ كلية التربية/ رسالة ماجستير منشورة.

محمد قاسم عبدالله . (2012). "نظريات الارشاد والعلاج النفسي". عمان المملكة الاردنية الهاشمية: دار الفكر ناشرون موزعون.

محمود كاظم التميمي . (2016). "مؤشرات في الصحة النفسية". عمان _ الأردن , شارع الملك حسين مجمع الفحيص التجاري: دار المنهجية للنشر والتوزيع.

Anastasi, A. (1976). “Psychological testing”. New York: Mac-Millan.

Bond, F. (1999). “Testing TWO Mechmanisms by which Rational and irrational Beliefs May Affeet the functionlity of inferences” . British Journal of medical psychology 72.

Brown, J. (1991). The Self and Social Conduct Linking Self Representations to Pro-Social Behavior (Vol. 60). Journal of Personality and Social Psychology.

Cronbach, L. J. (1964). “Essentials of Psychological Testing”. New York: Harper Brothers.

Eble , R. (1972). “Essentials of Education Measurment” . Printice -Anastasi , A(1976): Psychological testing , New York, Mac-Millan.

Ellis, A. (1973). Humanistic psychotherapy: The rational-emotive approach: New York: Julian .Paperback ed., New York: McGraw-Hill, Book company.

Ellis, A. (1977). “How to Live With and without anher”: Newyoek, Readers Digest press,.

Ellis, A. (1980). “The value of efficiency in psychotherapy”. . Psychotherapy: Theory, Research & Practice, 17(4).

Ellis, A. (1988). “How to stubbornly refuse to make yourself miserable about any thing- yes”,. anything! Secaucus NJ: Lyle Stuart.

Ellis, A. (2010). “Rational emotive behavior therapy. In K. S”. Dobson (Ed.),. Handbook of cognitive-behavioral therapies (pp. 226–276). Guilford Press.

Ghisell, E. (1981). “Measurement Theory for behavioral Sciences”. W. H. Frecman and Company: San Francesco.

Hoelter, S. (1979). “Muhidimensiiond treatment of fear of death”. journal of consulting and clinical psychology , 47.

https://ar.wikipedia.org/. (n.d.).

Martin, T. (1983). “Death anxiety and socill desirability among nurses omega” . Jornal of Death and Dying.

Stanley, J& Hopkins K.D. (1972). “Educational and Psychological measurement and evaluation”. New York: Prentic-hall. Cronbach, L. J. 1964: "Essentials of Psychological Testing", Harper Brothers, New York.

Todd, J. (1999). Foundation of chincal and caunseling psychology. Longman.

Vernon, A. (1983). “Rational-Emotive Education in A Ellis and M.E (Ed) Ration al-Emotiue” . Approaches to the problems of childhood, M.y plenum.

Wood, D. (1994). “The development of responsibility schemata patterns of thoughts feeling social responsibilit.

Published

2023-05-27

Issue

Section

Articles for the Humanities