The impact of a counseling program based on the method of psychodrama in developing the motivation of academic achievement among female students in Islamic schools

Authors

  • Lec.dr. biada hadi abbas

Keywords:

Guidance program, achievement motivation, psychodrama style, scholastic achievement, Islamic schools

Abstract

The research aims to identify the impact of a counseling program on developing academic achievement motivation for female students in Islamic schools in Baghdad. The sample consisted of (40) students who had a decrease in achievement motivation based on their grades according to the academic achievement scale. The first experimental group, whose members received the counseling program according to the psychodrama method, and the control group, whose members did not receive any training, and by using the Mann-Whitney selection for medium samples, the results showed that there were statistically significant differences in favor of the experimental group, with a significance of (0.05)

References

جيلاني وانور رياض وعبد الله بو حمامة وعبد الحليم والشحومي . (٢٠٠٦). تأليف علم نفس التعلم والتعليم. الكويت: الاهلية للنشر والتوزيع.

جيلاني وانور رياض وعبد الله بو حمامة وعبد الحليم والشحومي. (٢٠٠٦). تأليف علم النفس التعلم والتعليم. الكويت، الكويت : الاهلية.

فداء الشافعي. (١٩٩٨). تأليف علاقة مركز الضبط بالقدرة على حل المشكلات. نابلس، الضفة الغربية: جامعة النجاح الوطنية.

نظام النابلسي. (١٩٨٦). مكونات دافعية الانجاز وعلاقتها بإسلوب حل المشكلات، القاهرة/ مصر: جامعة طنطا.

قيس مغشش السعدي. (١٩٨١). تأليف قياس دافع الإنجاز الدراسي لطلاب المرحلة الثانوية وعلاقته ببعض المتغيرات. العراق: جامعة بغداد / كلية التربية الاساسية /رسالة ماجستير غير منشورة.

يوسف واخرون القاضي . (١٩٨١). تأليف الإرشاد النفسي والتوجيه التربوي. الرياض، السعودية: دار المريخ.

خالد شحاته. (١٩٩٩). تأليف استخدام السيكودراما في تخفيض العدوانية لدى الاطفال اللقطاء مجهولي النسب لسن ما قبل المدرسة. القاهرة، جامعة عين شمس ، معهد الدراسات العليا للطفولة: رسالة ماجستير غير منشورة.

Korman, A. (1974). In The Psychology of behavior resrech. New york, Kinehart& W inston: Rotte.

قيس مغشش السعدي . (١٩٨١). العراق: كلية التربية ، جامعة بغداد ، رسالة ماجستير غير منشورة.

Vermer , E. (1966). In Fantasy need achievement as a motivational construct. New York: Psychological bulletin.

فداء الشافعي . (١٩٩٨). نابلس: جامعة النجاح الوطنية ، رسالة ماجستير غير منشورة.

يوسف وآخرون القاضي . (١٩٨١). تأليف الارشاد النفسي والتوجيه التربوي. الرياض: دار المريخ.

ابراهيم الفقي. (٢٠١٠). تأليف اسرار القوة الذاتية. مصر: الراية للنشر والتوزيع.

ابراهيم الفقي . (٢٠١٣). تأليف ايقظ قدراتك واصنع مستقبلك. مصر: المجموعة الدولية للنشر والتوزيع.

محمد راتب النابلسي. (٢٠١٣). تأليف موسوعة الاعجاز العلمي في القراءن والسنة. عمان، الاردن: مؤسسة الفرسان للنشر.

كوثر قواسمة . (٢٠١٤). تأليف أثر برنامج تدريبى لتنمية المهارات الاجتماعية بإستخدام النمذجة من خلال الفيديو لدى عينة من اطفال ذوى اضطراب التوحد. مجلة الطفولة والتربية. الإسكندرية ، مصر : كلية رياض الاطفال .

Published

2023-05-27

Issue

Section

Articles for the Humanities