The art of the Mawalia and its crystallization in the Eighth Century AH

Authors

  • Asst. Prof. Dr. Ali Issa Muhsen

Keywords:

Al-Mawalia, Eighth Century AH, Safi Al-Din Al-Hilli. New poetic arts.

Abstract

The emergence of the new poetic arts, including the  Mawalia  at an early time, was a remarkable artistic development, and it called for the reactions of the conservative linguistic and critical circles that fought and excluded it from the Arab heritage to a large extent, due to its distance from the rules of grammar and the column of poetry and performances, and these arts continued in the shadows until they appeared with the spread of melody and kick and the prevalence of Ajama and colloquial styles in Arabic poetry as a result of the mixing of cultures and genders in Arab society.

  The Mawalia is distinguished from the rest of the new arts by oscillating between expression and melody, and the adoption of only one sea, the simple meter, which made the systems in it a little, and the oldest examples date back to the end of the sixth century of migration, and then the systems increased in it later, and it received attention in the eighth century of migration by Safi al-Din al-Hilli, who looked at it, and a lot of Mawalia were lost as a result of poor interest in it, and this art crystallized in the Ottoman era to become the so-called mawal, and the mawal sank in the local until its connotations were closed outside the country in which it is organized.

References

ابن الفارض. (1990 ،. الديوان ط 1). بيروت: دار الكتب العلمية.

ابن تغري بردي. (1984 ،. المنهل الصافي والمستوفى بعد الوافي. القاهرة: الهيئة المصرية العامة للكتاب ومطبعة دار الكتب والوثائق القومية .

ابن خطيب الناصرية. 2018 . الدر المنتخب في تكملة تاريخ حلب. الكويت: مؤسسة عبد العزيز سعود البابطين .

ابن خلدون. (2014 ،. المقدمة ط 7). القاهرة: دار نهضة مصر.

ابن خلكان. (1978 ،. وفيات الاعيان وانباء ابناء الزمان . بيروت: دار صادر.

أنيس. (1952 ، ص 209). موسيقى الشعر. القاهرة: مكتبة الانجلو المصرية.

الحاجري. (1305هـ ،. الديوان . القاهرة: المطبعة الشرقية.

الحلي. (2003). العاطل الحالي والمرخص الغالي القاهرة: مطبعة دار الكتب والوثائق القومية.

الحلي. 2016. الديوان. بيروت: منشورات الجمل.

الخاقاني. 1989 ،. فنون الادب الشعبي ط 3. النجف: منشورات دار البيان.

خلوصي. (1963 ). علم القافية. بغداد: مطبعة المعارف.

الرافعي. 2000. تاريخ اداب العرب ط 1. بيروت، لبنان: دار الكتب العلمية.

الزهيري. (1949 ،. الادب في ظل بني بويه . القاهرة: مطبعة الامانة .

سبط ابن الجوزي. (2013). مرآة الزمان في تواريخ الاعيان (ط 1). دمشق: دار الرسالة العلمية.

السوافيري. (2009 ). البرامكة ودورهم في الحياة الفكرية في العصر العباسي الاول (ط 1). عمان: دار حمورابي للنشر والتوزيع ودار الاسراء للنشر والتوزيع.

السوداني. (1980 ). الشعر العراقي في القرن السادس الهجري. بغداد: دار الرشيد.

شهاب الدين. (1281. سفينة الملك ونفيسة الملك. القاهرة: المطبعة الازهرية.

الشيبي. (1972 ). ديوان الدوبيت في الشعر العربي في عشرة قرون. بيروت: دار الثقافة.

الصفدي. ( 1962 ، 19/253 .). الوافي بالوفيات (المجلد 2). بيروت، لبنان : دار صادر.

العبود. (1976). الشعر العربي في العراق من سقوط السلاجقة حتى سقوط بغداد. بغداد: منشورات وزارة الاعلام العراقية.

الغزولي. (1299هـ). مطالع البدور في منازل السرور (ط 1). القاهرة: مطبعة ادارة الوطن.

الكتبي. (1973 ). فوات الوفيات. بيروت: دار صادر.

المعاضيدي. (2006 ). واسط في العصر العباسي دراسة في تنظيماتها الادارية وحياتها الاجتماعية والفكرية (ط 1). بيروت: الدار العربية للموسوعات.

موسى باشا. 1989 ،. تاريخ الادب العربي (العصر العثماني) ط 1). دمشق وبيروت: دار الفكر المعاصر ودار الفكر.

الهاشمي. (1982 ). ميزان الذهب في صناعة شعر العرب. بغداد: مطابع دار الثورة للصحافة والنشر.

اليوسفي. (2009). الديوان. دمشق: منشورات الهيئة العامة السورية للكتاب.

اليونيني. (1954 ). ذيل مرآة الزمان (ط 1). حيدر اباد الدكن: مطبعة مجلس دائرة المعارف العثمانية.

Published

2023-09-09