Manifestations of the poetic experience and its focal points in the embodiment of the critical moment

Authors

  • Asst.Prof.Dr. Saeed Hamid Kazem

Keywords:

poetic experience, critical moment, The mural poem, dominant intentions, poetic visions.

Abstract

The poetic moment is the one that is able to form the dominant intentions to form a starting point for the poem, and accordingly it is a different experience, with distinct features, as the recipient is guided to that, and he looks at the evidence of the poetic pronunciation that encapsulates the structure of the text with notes of the beauty filtered from them by the poetic awareness that he, too, declares his aesthetic bias towards poetic visions, and the temptations that the text allows for controversy and controversy in visions to show their distinctive difference.

Thus, the intellectual area in (Darwish’s mural) witnessed its destabilization towards the opposite, in contrast to the trend of psychological instability of the poet, who was brought in by the inhibitions of reality, the impact of the destabilization of the fixed values ​​in the human system due to the overlap of many factors, some of which were caused by external influences, and others resulting from the vain value system in which the rupture was set in. And chaos, so they imposed their shadow on the area of ​​stability and took their impact on the area of ​​human consciousness, so the poet was only to seek poetic awareness and to correct the fracture whose features were formed from the ambiguity of fate and its outcome and the nature of its process.

References

أبن أبي الإصبع المصري(ت654هج). (1963م). تحرير التحبير في صناعة الشعر والنثر وبيان إعجاز القرآن (المجلد د.ط). (تحقيق: حنفي محمد شرف، المحرر) الجمهورية العربية المتحدة: لجنة إحياء التراث.

أبي عثمان عمرو بن بحر الجاحظ. (1418هـ-1998م). البيان والتبيين (المجلد السابعة). (تحقيق: عبد السلام محمد هارون، المحرر) القاهرة: مكتبة الخانجي.

آلاء لازم محمد، و يحيى ولي فتاح حيدر. (2015م). لغة الشعر العراقي المعاصر التسعينيات أنموذجا. مجلة الأستاذ، كلية التربية - ابن رشد/ جامعة بغداد - العراق، 213.

حسين جمعة. (1983). قضايا الإبداع الفني (المجلد الأولى). بيروت: دار الآدب.

رجاء عيد. (1979). دراسة في لغة الشعر (رؤية نقدية) (المجلد د.ط). الاسكندرية: منشأة المعارف.

ستار عبدالله. (2010م). نحو أفق محدد، إشكالية الحداثة. دار رند للطباعة.

عبد القاهر الجرجاني. (1979م). أسرار البلاغة (المجلد الثالثة). (تحقيق: د. محمد عبد المنعم، المحرر) مكتبة القاهرة للنشر والتوزيع.

عبدالله محمد الغذامي. (1998م). الخطيئة والتكفير من البنيوية الى التشريحية-قراءة نقدية لنموذج إنساني معاصر (المجلد الرابعة). الهيئة المصرية العامة للكتاب.

عدنان حسين العوادي. (1985م). لغة الشعر الحديث في العراق بين مطلع القرن العشرين والحرب العالمية الثانية. بغداد، العراق: وزارة الثقافة والإعلام.

عز الدين إسماعيل. (د.ت). الشعر العربي المعاصر: قضاياه وظواهره الفنية والمعنوية (المجلد الثالثة). القاهرة: دار الفكر العربي.

فوزي كريم. (2017). شاعر المتاهة وشاعر الراية الشعر وجذور الكراهية (المجلد الأولى). ميلانو: منشورات المتوسط.

محمد صابر عبيد. (2009م). العلامة الشعرية (قراءة في تقانات القصيدة الجديدة) (المجلد الأولى). الأردن: عالم الكتاب الحديث.

محمد غنيمي هلال. (1987م). النقد الأدبي الحديث (المجلد د.ط). بيروت: دار العودة.

محمود درويش. (٢٠٠٩م). الأعمال الجديدة الكاملة (المجلد الأولى). رياض الريس للكتب والنشر.

يوسف وغليسي. (2008م). إشكالية المصطلح في الخطاب النقدي العربي الجديد (المجلد الأولى). الدار العربية للعلوم ناشرون، بيروت – لبنان، منشورات الاختلاف، الجزائر.

Published

2023-09-09