University Students' Level Performance in Non-departmental Arabic Language: Reasons & Solutions

Authors

  • Assist. Inst. Fatima Hassan Idar

Keywords:

Arabic language, Curriculum, Student, Teacher, Learning

Abstract

Diagnosing the strengths and weaknesses of students' performance in general Arabic for non-specialized departments in general, and in the Dept. of English Language and Literature of the Faculty of Arts of the Mustansiriyah University in particular, has become urgent to enhance the strengths and overcome the weaknesses. thanks to its intellectual role and social, political, and religious message. Non-departmental general Arabic is set an obligatory course in all non-Arabic Language departments' curricula. Moreover, it is the language whereby students of most of the fields of knowledge are taught; most significantly, it is the language in which the Holy Qur'an was revealed.

For these and other reasons, Arabic has received considerable attention from specialists who, for their part, suffer from their students' underperformance realized on the cognitive, speaking, spelling, morphological, syntactic, critical, and literary levels. As today's students are tomorrow's teachers, my humble research is set as an attempt to identify the most important weaknesses and causes of students' poor performance in order to propose remedies.

At its outset, the research addresses the concept of Arabic language, highlighting its significance and effective role in establishing the teaching process. It then tackles the main challenges and difficulties faced by Arabic language and its teaching in non-specialized departments. It then identifies the causes of students' low-level performance, ending with the remedies set in terms of some conclusions and recommendations.

References

nortone. ((1993)). the effective teachin of language arts . newyork: macmilan publiser .

ابو بكر عبد اللطيف عبد القادر. (2003). تعليم اللغة العربية الاطر والاجراءات (الإصدار 1). سلطنة عمان، عمان: مكتبة الغامدي للنشر والتوزيع.

اسماعيل بوقارة، و عبد الرزاق فوزي . (2010). آفاق التعليم العالي في ظل الالفية الثالثة / إشكالية التكوين والتعليم في افريقيا والعالم العربي (الإصدار 1).

الحلاق علي سامي. (2010). المرجع في تدريس اللغة العربية. عمان: المركز الاردني كلية الدلراسات التربوية والنفسية العليا.

جنان صبحي النعيمي. (1999). بناء برنامج لمادة اللغة العربية العامة لاقسام غير الاختصاص لطلبة كليات التربية في ضوء الحاجات التدريسية. بغداد، العراق.

خلف حسن محمد. (بلا تاريخ). فاعلية برنامج قائم على استراتيجيات التفاعل في تنمية مهارات القراءة التحليلية والنقد الادبي لطلبة شعبة اللغة العربية . مجلة دراسات عربية في التربية وعلم النفس، الجزء الأول ص99

رضا مسعد السعيد، و ناصر السيد عبد الحميد . (2010). توكيد الجودة في مناهج التعليم ( المعايير والتعليمات والمخرجات ). دار التعليم الجامعي.

صالح النصار. (2012). ضعف الطلبة في اللغة العربية. بيروت، لبنان : المؤتمر الدولي للغة العربية.

عثمان ابو الفتح ابن جني. (1956). الخصائص. القاهرة، مصر: دار الكتب المصرية.

عطا ابراهيم محمد. (2005). المرجع في تدريس اللغة العربية. القاهرة، مصر: المركز الادبي التخصصي.

مصطفى عبد السميع، و سهير محمد حواله. (2022). اعداد المعلم تنميته وتربيته (الإصدار 2). عمان: دار الفكر.

معروف نايف محمد. (1988). خصائص اللغة العربية وطرائق تدريسها. بيروت، لبنان: دار النفائس.

نجم عبد الله غالي. (ايلول, 2013). اسباب ضعف تحصيل طلبة اقسام اللغة العربية.

Published

2023-09-08