The effectiveness of a program based on the dimensions of the cognitive structure for the development of expressive performance among middle school students

Authors

  • Assistant Prof. Dr. Nassif Jassim Khader

Keywords:

Middle school students, expressive performance, dimensions of the cognitive, program effectiveness

Abstract

Students need to have the skills of expression to be able to digress and express an idea or talk about a particular topic, the student may need to dialogue, discussion or writing smooth and coherent and has the ability to focus on the main idea and face the problems that challenge his abilities, and cognitive structure represents the content of student experiences with its interdependence, organization, differentiation and consistency in various mental activities, mental cognitive processes have a close relationship to expressive performance as they are to other forms of expression, whether mental or emotional expression related to the formation or creation of ideas. In order to increase the students' ability to expressive performance and develop them, it was necessary to implement a program based on the dimensions of the knowledge structure. To achieve this, the researcher prepared the following procedures:                                                                                                                           

  1. Constructing expressive performance test for middle school students.
  2. Prepare a program based on the dimensions of the knowledge structure to develop expressive performance among middle school students. The researcher adopted the experimental design of the pre and post tests and reached specific results that showed the effectiveness of the program.

References

Ausbel , D. (1998). Educational Psychology. Acognitive View Holt Rinchart and Winston. Inc.

Sternberg, R. (1980). What should in telligence tests? Im plications of triarichic theory intelligence testing (Vol. 13). Educational Researchar.

انور محمد الشرقاوي. (1991). علم النفس المعرفي المعاصر. الانجلو المصرية.

حسيب شعيب . (2008). طرائق تدريس اللغة العربية في المراحل الإبتدائية والمتوسطة والثانوية. بيروت ، لبنان: دار المحجة البيضاء.

راتب قاسم ،ومحمد فؤاد عاشور والحوامدة . (2009). فنون اللغة العربية واساليب تدريسها بين النظرية والتطبيق. عمان ، الاردن: عالم الكتب الحديث.

سعد علي زاير، و ايمان اسماعيل عايز. (2011). مناهج اللغة العربية وطرائق تدريسها. بغداد ، العراق: مؤسسة مصر مرتضى للكتاب العراقي.

عبد الرحمن عبد علي، وطه علي حسين الدليمي الهاشمي. (2005). التعبير فلسفته ، واقعه، تدريسه، اساليب تصحيحه. عمان ، الاردن: دار المناهج للنشر والتوزيع.

عبد الفتاح حسن البجة . (1999). أصول تدريس العربية بين النظرية والممارسة (المرحلة الأساسية العليا ). عمان ، الأردن: دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع.

علوي عبد الله طاهر . (2010). تدريس اللغة العربية. عمان ـ الاردن: دار المسيرة،ط1.

علي أحمد مدكور . (2009). طرق تدريس اللغة العربية. عمان ، الأردن: دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة،ط2.

فؤاد ابوحطب، و امال صادق. (1990). علم النفس التربوي. الانجلو المصرية, ط4.

ماهر شعبان عبد الباري. (2010). استراتيجيات فهم المقروء (أسسها النظرية و تطبيقاتها العلمية). عمان ـ الأردن: دار المسيرة،ط1.

محسن علي عطية. (2008). مهارات الإتصال اللغوي وتعليمها. عمان ، الأردن: دار المناهج للنشر والتوزيع.

محمد محمود الحيلة . (2003). طرائق التدريس واستراتيجياته. الامارات العربية المتحدة: ط3، دار الكتاب الجامعي.

Published

2023-09-08