Bullying at university students

Authors

  • L.Dr. Duea Eidan Abdullah

Keywords:

Bullying, Aggression , University students , behavior , Repetition

Abstract

Bullying is a form of unbalanced aggressive behavior. It occurs frequently in peer relationships in the academic environment and depends on control, and power between two parties, one of whom is a bully who is the one who assaults and the other is a victim who is the aggressor. The current research sought to recognize bullying and differences between the sexes. The research sample amounted to (204) male and female undergraduate students.

The bullying scale was prepared and the psychometric characteristics of the scale were calculated. After analyzing the data statistically, it was found that undergraduate students don’t have bullying

References

D&Kauffman,J. Hallaban. (1991). Exceptional Children : introduction to special education .New Jersey: eugle wood cliffs.

D. Olweus. (1993). Bullying at school : what we know and what we can do .UK , oxford: Blackwell publishers.

Gross Juvonen. (2020). The impact of universty activities on reducing bullying behavior among students and its relationship to their level of self-esteem : an applid study on students of the unoversity of saopaulla. (78) (9): The Journal of school health.

H. &Ozturk,C. Karats. (2011). Relation Ship between bullying and health problems in primary school children . (5) (2): Asian nursing research.

H.C. Marshall. (1972). Essentials testing.California addison wesley.

K. &Delara,E. Corvo. (2020). The role of the university in developing the self-concept of bullying behavior science among undergraduate students in north kored.An applied study on pyongyang university of science and technology: aggression and violence behavior Journal (15) (3).

M&Hornby,G. Atkinson. (2002). Mental heaith hand book for school .london.

Olweus, D. (1997). Buiiy / vicitim problems in school facts and in tervention.

باترسون. (1990). نظريات الارشاد و العلاج النفسي. (عبد العزيز الفقي، المترجمون) الكويت: دار القلم , ط2.

ديكنة فهيمة الطيب. (2016). الاسرة و لسلوك العدواني عند الاطفال. العدد (17): مجلة البحث العلمي.

دينا العظمة. (1991). دراسة الاساليب المعرفية (اسلوب الاعتماد-الاستقلال عن المجال) و علاقتها بالتفكير الابتكاري و التخصص العلمي-الادبي لدى طالبات الثاني و الثلث الثانوي لمدينة مكة. جامعة ام القرى , كلية التربية: رسالة ماجستير غير منشورة.

طه عبدالعظيم حسيبن و سلامة عبدالعظيم حسين. (2010). استراتيجيات و برامج مواجهة لعنف و المشاغبة في التعليم. الاسكندرية: دار الوفا.

عزالدين خالد. (2010). السلوك العدواني عند الاطفال. دار اسامة للنشر و التوزيع،عمان , الاردن.

فريح عويد العنزي. (2004). العدوانية و علاقتها ببعض سمات الشخصية. كلية التربية: العدد (73).

محمد ثناء هاشم . (2019). واقع ظاهرة لتنمر الالكتروني لدى طلبة المرحلة الثانوية في محافظة الغيوم وسبل مواجهتها. العدد (12): مجلة الفيوم للعلوم التربوية و النفسية.

محمد عبدالسلام احمد. (1981). القياس النفسي و التربوي. القاهرة: مكتبة النهضة المصرية , مجلد (1).

محمد فرحان القضاة علي موسى الصبيحي. (2013 ). سلوك التنمر عند الاطفال و المراهقين. الرياض: جامعة الملك نايف , ط1.

مريم عميرة. (2019). المنخ الاسري و علاقته بالتنمر المدرسي لدى عينة من تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط-دراسة ميدانية بمقاطعة تقرب-ورقلة. الجزائر: جامعة قاصدي مرباح , رسالة ماجستير غير منشورة.

مزوربركو. (2010). العنف عند الاطفال و أشكال العقاب الممارس على الطفل العنيف. ط1: المكتبة المصرية للنشر و التوزيع.

مسعد نجاح ابوالديار. (2012). التنمر لدى ذوي صعوبات التعلم. الكويت: مكتبة لكويت الوطنية , ط2.

منى محمود الصرايرة. (2007). الفروق في تقدير الذات و العلاقات الاسرية و الاجتماعية و المزاج و القيادية و التحصيل الدراسي بين الطلبة المتنمرين و ضحاياهم و العاديين في مرحلة المراهقة. الاردن , جامعة عمان العربية للدراسات العليا , كلية الدراسات التربوية العليا: قسم علم النفس التربوي , طروحة دكتوراه.

هيفاء الفوزان. (2022). دور الجامعة في مواجهة التنمر من وجهة نظر طالبات جامعة شقراء. جامعة المنصورة: العدد 120.

محمود ابو سحلول واخرون. (2018). واقع ظاهرة التنمر المدرسي لدى طلبة المرحلة الثانوية في محافظة خان يونس و سبل مواجهتها (المجلد 1). فلسطين , خان يونس: مديرية التربية و التعليم , بحث منشور.

وفاء محمد , نبيلة عثمان ايمان ابو ضيف. (2020). التنمر المدرسي لدى عينة من الاطفال المعاقين عقليا القابلين للتعلم. مجلة شباب الباحثين، صفحة عدد 4.

اليزابيث هجين روبرت ثورندايك. (1989). القياس و التقويم في علم النفس و التربية. (عبدالله زيد، المترجمون) الاردن.

Published

2023-09-08