Social intelligence among university students

Authors

  • L. Dr. Zahraa Abdel Wahed Wadaeah

Keywords:

Social intelligence, interpersonal intelligence, integration, university students, College of education for humanities

Abstract

The current research aims to reveal the level of social intelligence among university students, and to identify the significance of differences in the concept of social intelligence among university students according to the gender variable (male, female).

The research sample amounts to (200) male and female students who are chosen in a stratified random manner and in a proportional distribution method from the students of the College of Education, Al-Mustansiriyah University, and to achieve the objectives of the research, the Taha scale (2007) is adopted to measure social intelligence.

1-To identify the level of social intelligence to students at the University

2- Identified the site of the level of control (internal external)

To treat the research data statistically, the researcher uses several methods, including the chi-square, the t-test for one sample, the t-test for two independent samples, the Vachronbach equation to calculate the stability coefficient and the Pearson correlation coefficient.

The researcher reaches several results, including: The students of the College of Education enjoy a high level of social intelligence in their social relationship with their peers and teachers, and there are no differences between students according to the gender variable (male, female) in the level of social intelligence among the sample. At the end of the research, the researcher reaches a number of conclusions and recommendations.

References

Eble, R. (1972). Essentials of Educational Measurement and ed, Englewood cliffs. N. J. Prentice, Hall.

Ford, M. (1995). Intelligence and personality in social behavior. In M. Zeidner & H. Saklofske, International Handbook of Personality and Intelligence. New York: Plenu.

Gruneberg, M., & Wall, T. (1984). Social Psychology and Organizational Behavior. New York: John Wiley & Sons.

Walker, R. E., & Foley, J. (1973). Social Intelligence: It's History and Measurment (Vol. 33). Psychological Reports.

إبراهيم محمد المغازي. (2003). الذكاء الاجتماعي والوجداني والقرن الحادي والعشرين.

اخلاص فتحي طه. (2007). الذكاء الاجتماعي وعلاقته بموقع الضبط(الداخلي – الخارجي)لدى طلبة الجامعة. كلية التربية ابن رشد، جامعة بغداد.

تميم حسين عباس التميمي. (2006). التفاعل الاجتماعي وعلاقته بموقع الضبط لدى طلبة الجامعة. كلية التربية، جامعة ديإلى.

د. بدر الدين عامود. (2002). علم النفس في القرن العشرين، ج (1). دمشق: منشورات اتحاد الكتاب العرب.

ربيعة مانع زيدان الحمداني. (2005). الالتزام الديني وعلاقته بموقع الضبط لدى طلبة الجامعة. جامعة تكريت، كلية التربية.

سليمان الخضري الشيخ. (1982). الفروق الفردية في الذكاء. القاهرة: دار الثقافة للطباعة والنشر.

سهيلة عبد الرضا عسكر الربيعي. (2001). التعاطف لدى طلبة الجامعة وعلاقته بالذكاء الاجتماعي. كلية الآداب، جامعة بغداد.

صباح حسين حمزة العجيلي. (2005). القياس والتقويم التربوي (المجلد الثالثة). صنعاء، اليمن: مكتبة التربية للطباعة والنشر.

صفاء طارق حبيب. (1994). بناء مقياس للذكاء الاجتماعي لدى طلبة الجامعة. كلية التربية /أبن رشد, جامعة بغداد.

صفاء طارق حبيب گرمة. (1994). بناء مقياس مقنن للذكاء الاجتماعي لدى طلبة الجامعة. كلية التربية – ابن رشد، جامعة بغداد.

عامر فاضل خليل العباسي. (2018). أساليب البحث العلمي والتحليل الإحصائي في العلوم السلوكية. دار نون للطباعة والنشر والتوزيع.

علي عوده محمد. (2012). مناهج البحث في التربية وعلم النفس (المجلد الأولى). دمشق، سوريا: دار أفكار للدراسات والنشر.

غزوان رمضان صالح الجبوري. (2012). سلوك المخاطرة وعلاقته بموقع الضبط لدى طلبة الجامعة. جامعة تكريت، كلية التربية.

فاطمة عبد السميع محمود الدمياطي. (1991). الذكاء الاجتماعي وعلاقته بكفاءة التدريس لدى طلبة دور المعلمين. كلية التربية، جامعة عين شمس.

فوقية محمد راضي. (2001). الذكاء الانفعالي وعلاقته بالتحصيل الدراسي والقدرة على التفكير الابتكاري لدى طلبة الجامعة. مجلة كلية التربية بالمنصورة، العدد 45.

كارل البريخت. (2008). الذكاء الاجتماعي - علم النجاح الجديد. http://www.neelwafurat.com/، الأولى. مكتبة جرير.

محمد غازي الدسوقي. (2008). الذكاء الاجتماعي لمشرفي الأنشطة التربوية والقدرة فائقة في النجاح المهني. دار المكتب الجامعي الحديث.

محمد، وأبو نصار، محمد، ومبيضين، عقلة عبيدات. (2006). منهجية البحث العلمي. عمان، الأردن: دار وائل للطباعة والنشر والتوزيع.

منتهى مطشر عبد الصاحب. (2008). أنماط الشخصية على وفق نظرية الأنيگرام وعلاقتها بالقيم والذكاء الاجتماعي لدى طلبة الجامعة. أطروحة.

موسى النبهان. (2004). أساسيات القياس في العلوم السلوكية (المجلد الأولى). عمان، الأردن: دار الشروق للنشر والتوزيع.

موسى صبحي القدرة. (2007). الذكاء الاجتماعي لدى طلبة الجامعة الإسلامية وعلاقته بالتدين وبعض المتغيرات. كلية التربية، الجامعة الإسلامية، غزة.

نادية كريم عامر البدري. (2001). الذكاء الاجتماعي وعلاقته ببعض الأبعاد الأساسية للشخصية لدى طلبة المرحلة الإعدادية. كلية التربية – جامعة البصرة.

نبيل صالح سفيان. (1998). الذكاء الاجتماعي والقيم الاجتماعية وعلاقتهما بالتوافق النفسي والاجتماعي. كلية التربية – ابن رشد، جامعة بغداد.

نزار محمد سعيد العاني. (1989). أضواء على الشخصية الإنسانية (المجلد الأولى). بغداد: دار الشؤون الثقافية العامة للطباعة والنشر.

فاضل محسن يوسف الميالي (1996) دراسة مقارنه في بعض سمات الشخصية والمتغيرات الاجتماعية بين الطلبة والجامعيين الأكثر درجة من التباعد الاجتماعي والاقل درجة أطروحة دكتوراه غير منشورة ،كلية الاداب –جامعة بغداد.

سعد جلال (1998)القياس النفسي ،مكتبة الفلاح ، الكويت

Published

2023-09-08