The mental image of the Iraqi military institution among the Iraqi public

Authors

  • Dr.Ali Muwafaq Flayyih

Keywords:

A mental image, mass media, the military institution, the armed forces, the Iraqi public

Abstract

The researcher identifies the problem of his research with the main question (What is the nature of the mental image of the military institution among the Iraqi public?) The researcher answers this main question in the objectives of his research, in addition to identifying the sources of forming this image and the sources of the public’s collection of information about the military institution. A set of hypotheses are imposed, which are Differences in the nature of the mental image of the military establishment among the Iraqi public, according to the variables of gender, age, and educational attainment. In order to reach these goals, the researcher uses the tools of the scale and the questionnaire, tests of validity and reliability are conducted on the two tools, the audience of the city of Baghdad is adopted as a research community, and the multi-stage random sample is relied upon. A positive mentality among the Iraqi public about the Iraqi military establishment.

References

- ايمن منصور ندا. (2004). الصورة الذهنية و الاعلامية عوامل التشكيل واستراتيجيات التغيير. القاهرة: المدينة برس.

-باقر موسى. (2014). الصورة الذهنية في العلاقات العامة. عمان، عمان، الاردن: دار اسامة للنشر والتوزيع - نبلاء ناشرون وموزعون.

-بسام بشير خلف. (2021). بناء الصورة الذهنية وادارة السمعة في المنظمات غير الربحية. مؤسسة سالم بن محفوظ الاهلية.

-بسام عبد الرحمن المشاقبة. (2014). معجم مصطلحات العلاقات العامة. عمان: دار اسامة للنشر والتوزيع ، نبلاء موزعون وناشرون.

-بيداء ستار لفتة. (2016). تأثير ابعاد الصورة الذهنية للشركة في جذب انتباه المسنهلك العراقي للمنتجات المحلية. مجلة دراسات محاسبية ومالية(المجلد 11).

-جيرالد هوتر. (2014). سلطة الصورة الذهنية ،كيف تغير الرؤى العقل والانسان والعالم (المجلد الاولى). (علا عادل، المترجمون) مصر: عين للدراسات والبحوث الانسانية والاجتماعية.

-رفيف عبد الستار المفرجي. (31 اذار, 2016). دور المؤسسة العسكرية في سياسة الدولة العراقية. المجلة السياسية والدولية.

-سارة عبد العزيز كمال. (2018). صورة الصحفي في السينما. القاهرة: العربي للنشر والتوزيع.

-عبد الخالق محمد عفيفي. (2014). العلاقات العامة في الخدمة الاجتماعية فن التواصل وصناعة القيم. القاهرة: المكتبة العصرية للنشر والتوزيع.

-عبد الرحمن بن عبدالله العبد القادر. (2012). الصورة الذهنية وعلاقتها بالاتصال الثقافي. الرياض: دار الكتاب الحديث.

-علي عبد الهادي المعموري. (2017). الجيش والفصائل غير النظامية جدل الدولة والبديل الاثني. عمران للعلوم الانسانية والاجتماعية.

-علي عجوة ، محمود يوسف. (2005). ادارة وتخطيط العلاقات العامة. القاهرة: التعليم المفتوح - كلية الاعلام - جامعة القاهرة.

-علي عجوة. (2014). العلاقات العامة والصورة الذهنية (المجلد الثانية). القاهرة: عالم الكتب.

-علي محمد الخطيب. (2011). اثر الخداع التسويقي في بناء الصورة الذهنية للمستهلكين في سوق الخدمات الاردني. رسالة ماجستير. عمان، الاردن: كلية الاعمال / جامعة الشرق الاوسط.

-عماد جاسم محمد. (شباط, 2020). المؤسسة العسكرية العراقية العراقية واهمية التحول في العقيدة والمهام. مجلة الجامعة العراقية.

-نجم عبد العيساوي. (2017). الصورة الذهنية للاحزاب السياسية عوامل تكوينها ودور العلاقات العامة في معالجتها. عمان: دار الابتكار للنشر والتوزيع.

-نور الدين حفيظي. (2020). المؤسسة العسكرية والعملية السياسية. جامعة الحاج لخضر باتنة، الجزائر.

Published

2023-09-08