Academic training for the doctorate and the identity of sociological knowledge in Iraq a study in the analysis of the content of scientific biographies for the period (1976-1990)

Authors

  • A.prof. Dr. Hatem Rashid Ali

Keywords:

Academic training, Doctorate, Identity, Sociological knowledge, Scientific Biographies

Abstract

The study seeks to identify the relationship of the academic training of the doctorate in the formation of the identity of sociological knowledge in Iraq, and the study tried to identify the most important international schools that contributed to building the academic training of Iraqi professors in the field of sociology, in addition to the knowledge of the sociological school most present in this training since the beginnings of the scholarship project in obtaining doctoral degrees in sociology. Methodology: The analysis of academic references requires a special methodological tool, which is the content analysis tool that led us to examine the introductory guide- scientific biographies of Iraqi researchers in the Department of Sociology at the University of Baghdad, which was established in (1954), within a period of time specified in the years (1976-1977/1989-1990), which are the time periods in which the professors returning from scholarship were active by (25) professors as mentioned in the introductory guide for the year (1976-1977) and by (23) professors in the introductory guide for the year (1989-1990). Results: It appeared with us in the examination and analysis of the introductory guide of Iraqi professors in the Department of Sociology at the University of Baghdad that their academic training was a global training, that is, researchers descended mostly from international references distributed among the main schools in the development of the field of sociology in the world, namely the French, German, Soviet Union (formerly), British and American schools. Conclusion: The identity of sociological knowledge in Iraq in the early academic formation seemed to be an identity largely influenced by the American school, as the introductory guide showed that professors in the Department of Sociology have academic references that came from American universities, which reflected on their research and authorial outputs.

References

ابراهيم الحيدري. (2012). شخصية الفرد وازدواجيتها لعلي الوردي(محأولة لتفسير طبيعة المجتمع العراقي). اضافات، الصفحات 72-73.

احمد موسى بدوي. (30 يونيو, 2012). التكوين العلمي السوسيولوجي في المشرق العربي(علم الاجتماع بحثاً وتدريساً في مصر والسودان. المستقبل العربي، صفحة 132.

الطاهر لبيب. (1989). علم الاجتماع في تونس(التدريس نصاً وروحاً). تأليف محمد عزت (وآخرون)، نحو علم اجتماع عربي(علم الاجتماع والمشكلات العربيةالراهنة) (صفحة 325). بيروت: مركز دراسات الوحدة العربية.

الطيب شنتوف. (6 حزيران, 2018). خمسون سنة من السوسيولوجيا المغاربية في الفترة ما بعد الكولونيالية. مجلة عمران، صفحة 138.

جان ميشال برتيلو. (1999). بناء علم الاجتماع (المجلد 1). (جورجيت الحداد، المترجمون) بيروت: عويدات.

جيرار ليكلرك. (2004). العولمة الثقافية(الحضارات على المحك) (المجلد 1). (جورج كتورة، المترجمون) طرابلس: دار الكتاب الجديد.

حاتم الكعبي. (1971). حركات المودة (المجلد 1). الديوانية: مطبعة الديوانية الحديثة.

حاتم الكعبي. (1973). السلوك الجمعي. الديوانية: مطبعة الديوانية الحديثة.

حاتم الكعبي. (1973). السلوك الجمعي (الإصدار 1). الديوانية: مطبعة الديوانية.

حاتم راشد علي. (2022). سوسيولوجيا المعرفة الأكاديميةة في العراق، حالة النتاج البحثي في اقسام علم الاجتماع (المجلد 1). بيروت: العارف.

زيغمونت بأومان وتم ماي. (2023). التَّفكير سوسيولوجيًّا (المجلد 1). (حجاج ابو جبر، المترجمون) وهران: ابن النديم.

سعد الدين ابراهيم. (30 يونيو, 2012). المرجعيات الغربية للعلوم الاجتماعية في الوطن العربي(مقاربة تأليفية). المستقبل العربي، صفحة 97.

عبد الجليل الطاهر. (1956). اصنام المجتمع. بغداد: مطبعة الرابطة.

عبد الجليل الطاهر. (1969). القوقعة والقلق في الشخصية العراقية. المثقف العربي، صفحة 35.

عبد الرحمن ابو زيد ولي الدين ابن خلدون. (2004). المقدمة(الباب الثاني: في العمران البدوي والامم الوحشية وما يعرض في ذلك من الاحوال) . بيروت: دار الفكر.

عروس الزبير. (30 يونيو, 2012). مدخل إلى تاريخ وواقع الممارسة السوسيولوجية(المدرسة المغاربية نموذجاً. المستقبل العربي، صفحة 113.

علي الوردي. (1965). دراسة في طبيعة المجتمع العراقي(محأولة تمهيدية لدراسة المجتمع العربي الاكبر في ضوء علم الاجتماع الحديث). بغداد: العاني.

فالح عبد الجبار. (2014). في الاحوال والاهوال(المنابع الاجتماعية والثقافية للعنف) (المجلد 2). بغداد: ميزوبرتاميا.

معن خليل عمر. (1990). رواد علم الاجتماع في العراق (المجلد 1). بغداد: وزارة الثقافة والاعلام.

ميشال دوبوا. (2008). مدخل إلى علم اجتماع العلوم (المجلد 1). (سعود المولى، المترجمون) بيروت: مركز دراسات الوحدة العربية.

ميشال دوبوا. (2008). مدخل إلى علم العلوم (المجلد 1). بيروت: مركز دراسات الوحدة العربية.

نورمان فاركلوف. (2009). تحليل الخطاب(التحليل النصي في البحث الاجتماعي) (المجلد 1). (طلال وهبه، المترجمون) بيروت: مركز دراسات الوحدة العربية.

هادي صالح محمد. (1990). آفاق علم الاجتماع في الوطن العربي. كلية الاداب، علم الاجتماع. بغداد: جامعة بغداد.

المصادر والمراجع الانكليزية

Angela Brww, e. a. (2015, may 9). Research productivity and academics’ conceptions of research. Retrieved april 22, 2023, from https://www.researchgate.net/publication/282599881_Research_productivity_and_academics%27_conceptions_of_research.

Elisabeth. M . S, L. B. (2017, 6 6). United States, Europe and Asia: Diversity in Nobel prize-winning affiliations. International Higher Education, The Boston College Center For International Higher Education, p. 12.

H.Zuckerman, J. &. (1975). The Emergence of Ascientific Specialty: The Self-Exemplifying Case of The Sociology Of Sociology of Science. In L. A.Coser, The Idea of Social Structure: Papers in Honor of Robert K. Merton (p. 152). New York: Harcourt Brace Jovaovich.

Qazzaz, A. A. (1972, February 1). Sociology in Underderdeveloped Countries(A case Study of Iraq). The Sociological Review, pp. 93-103.

Zuckerman, J. R. (1984). The productivity puzzle: persistence and change in patterns of publication on men and women. In M. W. Maehr, Advances in Motivation and Achievement: Aresearch Annual (pp. 242-243). Greenwich,Conn: JAI Press.

Published

2023-09-08